Prosjekter

Nytt fra prosjektene ( )

-Et imponerende anlegg!

-Et imponerende anlegg!

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fikk en begivenhetsrik dag da han besøkte utbyggingsprosjektet Farriseidet – Porsgrunn i Larvik. Hele dagen var satt av til å besøke gigantprosjektet i Vestfold og Telemark.

Ringeriksbanen: Anbefaler å legge bort Åsalinja

Ringeriksbanen: Anbefaler å legge bort Åsalinja

Jernbaneverket og Statens vegvesen anbefaler å legge vekk alternativet med en delt løsning for E16 og Ringeriksbanen der jernbanen legges om Åsa og vegen over Kroksund. Åsalinja er både dyrere, lengre og gir færre muligheter for stasjonsplasseringer.

Europas største bygger bane langs Mjøsa

Europas største bygger bane langs Mjøsa

Langs Mjøsa ruller et sjeldent sporbyggertog ut tusen meter med fersk Dovrebane på Fellesprosjektet hver dag.

Oslo S: Forberedelser i rute

Oslo S: Forberedelser i rute

Ved Oslo S forberedes området før Follobanens hovedarbeid starter opp neste år. Allerede i 2013 begynte forberedelsene som skal til før en stor-entreprenør rykker inn i det viktige stasjonsområdet.

Mange jobber gjort på Dovrebanen

Mange jobber gjort på Dovrebanen

Mens Dovrebanen har vært stengt mellom Eidsvoll og Dombås den siste uka, er det gjort en rekke jobber på strekningen. Togtrafikken går som normalt fra mandag morgen den 6. oktober.

Anne Kathrine Kalager har jobbet med Follobanen siden 2007

Sjef for Nordens lengste togtunnel

Anne Kathrine Kalager har tatt over som prosjektleder for Follobanens lange tunnel. Geologen fra Tønsberg skal lede arbeidet med brorparten av det som blir Nordens lengste jernbanetunnel.

ingressbilde for statsbudsjett

Statsbudsjettet viderefører høyt tempo i planleggingen av InterCity-strekningene

- Ambisjonen er at InterCity-strekningene skal være fullt utbygd i 2030. Med de store utbyggingsprosjektene som ligger foran oss, er det viktig å ha fullt trykk på planleggingen. Regjeringen foreslår derfor 540 millioner kroner i planleggingsmidler til InterCity-prosjektet i 2015, sier statsråd Ketil Solvik-Olsen.

Storstøp på Gunnarsrød bru: se video

Storstøp på Gunnarsrød bru: se video

Torsdag 11. september var det klart for storstøp på Farriseidet – Porsgrunn prosjektet. Brudekket og vingene til Gunnarsrød bru ble støpt i ett, en støp som tok 24 timer.

Nye høyttalere utplasseres på jernbanestasjoner.

Bedre lyd og bilde på stasjonene

Som et ledd i å gi Jernbaneverkets og jernbaneforetakenes kunder bedre informasjon på stasjonene, starter nå oppgraderingen av informasjonsanlegget på en rekke stasjoner i Akershus og Hordaland.

Nytt om utredninger ( )

Presenterte plan for planlegging Sørli – Brumunddal

InterCity-prosjektet la denne uken fram sitt utkast til høringsutgave av planprogram for dobbeltspor mellom Sørli og Brumunddal. Utkastet ble presentert for lokalpolitikerne i formannskapene og planutvalgene i Ringsaker, Stange og Hamar kommuner. Forslag til planprogram legges ut på høring i begynnelsen av desember.

Vil ha raskere InterCity-utbygging

Rundt 200 deltagere fra politikk, fagmiljøer innen planlegging og samferdsel,og et stort knippe pressefolk var i dag på konferanse om InterCity-utbyggingen. Det store spørsmålet var om det var mulig å forsere utbyggingen slik at hele IC-nettet kan stå ferdig før 2030. Men samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ville ikke gi noen garanti for dette på konferansen.

Må tørre å tenke stort

Klar rollefordeling, skikkelig nettstruktur, gode knutepunkt og – ikke minst – en vilje til å sette gåing, sykling og kollektivtransport foran bilkjøring i sentrum, er noe av lærdommen fra KVU Oslo-Navets studietur i Tyskland og Sveits.

Statsbudsjettet viderefører høyt tempo i planleggingen av InterCity-strekningene

- Ambisjonen er at InterCity-strekningene skal være fullt utbygd i 2030. Med de store utbyggingsprosjektene som ligger foran oss, er det viktig å ha fullt trykk på planleggingen. Regjeringen foreslår derfor 540 millioner kroner i planleggingsmidler til InterCity-prosjektet i 2015, sier statsråd Ketil Solvik-Olsen.

Vil ha raskere byggestart for Ringeriksbanen

Jernbaneverket og Statens vegvesen får nå beskjed om å se på ytterligere muligheter for å redusere planleggingstiden for Ringeriksbanen og E16 til Hønefoss.

-Korleis utvikle Gjøvikbanen?

Regjeringa ber Jernbaneverket vurdere kva som må til for å få meir trafikk på Gjøvikbanen. Nye tog, fleire tog, kryssingsspor og trasebetringar er mellom tiltaka som skal sjåast på.

Det blir jernbanestasjon i Horten

Regjeringen har bestemt at Jernbaneverket skal ha med fortsatt jernbanestasjon i Horten-området når det bygges nytt dobbeltspor på strekningen Nykirke-Barkåker på Vestfoldbanen.