Vellykket broløft

Mandag 12. juli ble ett av de største planlagte arbeidene under sommerens brudd gjennomført problemfritt da de provisoriske jernbanebroene ble løftet opp og fjernet øst for Sandvika stasjon.

Audun Kvelstad og Bernhard Kepp fra Jernbaneverket stod bak den vellykkede planleggingen av gårsdagens arbeider. Bernhard Kepp fungerte dessuten som tolk for det tyske firmaet.

Broene har transportert den vestgående togtrafikken inn og ut av Oslo det siste året, etter de ble satt opp under bruddet i fjor sommer. Midlertidig omlegging av eksisterende spor har vært en del av prosessen med å gjøre plass til det nye dobbeltsporet mellom Lysaker og Sandvika langs Engervannet øst for Sandvika.

Godt planlagt
Arbeidet har vært godt planlagt i lang tid, og et viktig element i programmet var å få hjelp fra tyske DGT, et selskap i DB Bahnbau-gruppen som eies av de tyske jernbaner og arbeider nå med sporfornyelsen i Oslotunnelen.

- Vi var så heldig å få bruke dem mens de hadde litt dødtid. Dette benyttet vi oss av her i Sandvika under gårsdagens arbeider. Å få tilgang på deres kunnskap og ikke minst denne fenomenale mobilkranen, var helt avgjørende for å få gjennomført dette løftet på så kort tid, forklarer byggelder Rolf Harr Larsen.

- Kranen vi fikk bruke i går kan løfte bortimot 40 tonn på strak arm og har en arbeidshøyde på under fem meter. Det gjør den ganske unik fordi den kan komme til under kjøreledningen og i tunneler på grunn av sin lave høyde. At den også kan kjøre på jernbanesporene gjør den veldig tilgjengelig i jernbanesammenheng, forklarer Larsen videre.

Broene måtte graves fram fra pukken før kjetting ble festet rundt den og ble løftet opp av kranen.

Høyt tempo
Etter en noe sen start med litt prøving og tilpassing, gikk gårsdagens arbeider med å fjerne broene i et forrykende tempo. På under 12 timer var begge broene demontert fra skinner og sviller, løftet over på transporttoget og transportert bort. Etter å hå båret mange tog på sine skuldre i Sandvika skal de nå tjene sin rolle under utbyggingen på Eidsvoll-Hamar prosjektet.

- Det gikk over all forventning, det er mye som kan gå galt når broer på 40-50 tonn skal flyttes på så det er klart vi hadde litt sommerfugler i magen på forhånd, røper Larsen som beskriver det hele som en følelse av skrekkblandet fryd.

De provisoriske jernbanebroene i Sandvika ble fjernet ved hjelp av den spesielle mobilkranen som det tyske firmaet DGT disponerer.

- Takket være veldig god planlegging, gikk det hele smertefritt. Resten av arbeidene som skal utføres her i Sandvika under sommerens brudd er ren plankekjøring, så nå kan vi puste lettet ut, forklarer den fornøyde byggelederen.