Østerrikere skal bygge på Fellesprosjektet

31.05.2012 Det østerrikske entreprenørselskapet Alpine Bau GmbH har inngått kontrakt med Jernbaneverket og Statens vegvesen om å bygge veg og jernbane på Fellesprosjektet E6-Dovrebanen.

Den eksakte summen på kontrakten Alpine Bau har inngått med Statens vegvesen og Jernbaneverket er på 1.302.964.791,75 kroner eks. mva. og omfatter bygging av firefelts E6 og dobbeltsporet jernbane mellom Minnesund og Brøhaug  i Eidsvoll kommune. Anleggsarbeidene starter i løpet av juni måned. Nå skal partene gjennom en fire ukers samhandlingsprosess fram mot anleggsstarten.

– Vi gleder oss over å få samarbeide med Jernbaneverket og Statens vegvesen på et så spennende og omfattende prosjekt som dette. Prosjektteamet vårt er motiverte og vi gleder oss til å gå i gang, sa Lorenz Köll, sjef for Railway Construction i Alpine Bau, da kontrakten ble signert onsdag 30. mai 2012.

– Vi ser fram til å jobbe sammen med et erfarent og pålitelig firma som Alpine Bau. Sammen skal vi utvikle oss videre og lære av hverandre, sa utbyggingsdirektør i Jernbaneverket, Harald Nikolaisen.

Dette er den tredje og siste store grunnarbeidskontrakten i Fellesprosjektet E6-Dovrebanen. I mars 2012 fikk JV Veidekke Hochtief oppdraget på FP2, som omfatter firefelts veg og dobbeltsporet jernbane mellom Brøhaug og Strandlykkja. I begynnelsen av mai 2012 inngikk Hæhre Entreprenør kontrakt om å bygge strekningen mellom Strandlykkja og Kleverud/Labbdalen. Disse to kontraktene er på henholdsvis 1,57 milliarder kroner og 1,8 milliarder kroner.

Med utspring i Østerrike er ALPINE ett av Europas største entreprenørselskaper med mer enn femten tusen ansatte.  ALPINE har signalisert at selskapet ønsker å satse i Skandinavia og har nylig vunnet kontrakter med Statens vegvesen om bygging av to bruer på E6 i Finnmark og Nord-Trøndelag. Selskapet deltok også ved byggingen av den 1,2 km lange Tröingesbergstunnelen på Västkustbanan i Sverige, som stod ferdig i 2008.

Dette er entreprisen
Kontrakten som er inngått omfatter følgende arbeider mellom Minnesund og Brøhaug:

-
Ca 6,3 kilometer firefelts E6 med midtdeler. I hver kjørebane vil det være en tunnel på 630 meter ved Korslund.
- Ca. 5,2 kilometer dobbeltsporet jernbane. For jernbanen inngår en 580 meter lang tunnel på Molykkja og søndre portaler av Ulvintunnelen for Dovrebanen. Denne portalsonen er på ca. 110 meter.
- En overgangsbru over E6
- To kulverter under E6 og en kulvert under Dovrebanen. Det vil også bygges en 30 meter lang trebru i Dovrebanen.
- Ca. 8,5 kilometer med lokalveg. 
- Ca. 8,2 kilometer gang- og sykkelveg.Signerte storkontrak: f.v. Lorenz Köll i Alpine Bau, Harald Nikolaisen i Jernbaneverket, Svein Røed i Statens vegvesen og Stefan Hielle i Alpine Bau.