Lysaker-Sandvika ble Årets anlegg

22.03.2012 Til stor jubel fra salen ble dobbeltsporet Lysaker- Sandvika utropt til Årets anlegg 2011 under Byggegallaen i Oslo onsdag 21. mars.

Lysaker-Sandvika og Bærumstunnelen er kåret til Årets anlegg. (Foto: Olav Nordli)Utdelingen skjedde på Radisson BLU Plaza Hotel i forbindelse med Byggedagene 2012 som arrangeres av Byggeindustrien/bygg.no sammen Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA) og Byggenæringens Landsforening (BNL).

Det var sterk konkurranse om å nå opp i anleggskategorien i år. De to øvrige nominerte prosjektene var E6 Dal-Minnesund og Rv7 Ramsrud-Kjeldsbergsvingene.

Ingeniørkunst
- Årets anlegg 2011 er ett av tre samferdselsprosjekter som alle har stor samfunnsnytte og er resultatet av svært gode prosesser fra start til mål. Alle prosjekter har sjarmert juryen og gjort valget vanskelig. Vinnerprosjektet er teknisk krevende og har underveis involvert mange aktører, heter det blant annet i juryens begrunnelse.

- Årets anlegg 2011 er et resultat av imponerende ingeniørkunst, teknisk krevende arbeidsoperasjoner med publikum, bebyggelse og trafikk tett på anlegget, sier juryleder Gustav Pillgram Larsen.

- Juryen har notert seg et forbilledelig samarbeid mellom byggherre og involverte aktører, legger Pillgram Larsen til.

Prosjektet har betydelige miljøgevinster og tjener i sum sin hensikt. Juryen fremhever at vinnerprosjektet gjør hverdagen lettere for mange, og bidrar til å effektivisere samfunnet. 

Viktig anerkjennelse
- Det er virkelig en fjær i hatten for oss at en samlet bransje gir Jernbaneverket en slik anerkjennelse av vår profesjonalitet som byggherre.  Vi er stolte og glade over denne prisen, sier utbyggingsdirektør Harald Nikolaisen, som mottok prisen sammen med kolleger fra prosjektet og et knippe representanter for entreprenører og rådgivere.

- Jeg vil rette en stor takk til våre entreprenører, rådgiver og andre leverandører, som alle har bidratt til det gode resultatet på dette prosjektet. Og ikke minst vil jeg gi en stor rose til våre egne ansatte, som har nedlagt en formidabel innsats på et stort og krevende prosjekt, legger Nikolaisen til.


Nytt dobbeltspor Lysaker – Sandvika


 6,7 km nytt dobbeltspor. Bærumstunnelen utgjør 5,7 km.
Totalkostnad: 3,2 milliarder kroner
Byggherre: Jernbaneverket

Rådgivere: Dagsone: Dr. ing. Aas Jakobsen - Tunnel: Multiconsult - Reguleringsplan: Asplan Viak -Jernbanetekniske anlegg: Jernbaneverket - SHA og beredskap: Asenso

Hovedkontrakter:
Lysaker vest - Veidekke Entreprenør 
Skallum - Veidekke Entreprenør 
Fossveien - NCC Construction 
Sandvika øst - Skanska Norge

Entreprenører jernbaneteknikk: Spor og kontaktledning: Baneservice - Signalanlegg: Siemens - Elkraft: YIT Building Systems - Tele: T-Connect

Juryen har bestått av:
Gustav Pillgram Larsen, Gustav Pillgram Larsen AS
Avdelingsdirektør Inger Margrete Skogseid, Kommunal- og regionaldepartementet
Prosjektleder Sverre Tiltnes, PTL/Grønn Byggallianse
Sjefredaktør Per Helge Pedersen, Byggeindustrien
Adm. direktør Jon Sandnes, Entreprenørforeningen - Bygg og Anlegg

 

Glade prisvinnere: F.v. Ansgar Birkeland (TC-Connect AS), Per Morten Rostille (YIT), Terje Wilhelmsen (Baneservice), Siri Solstad (Siemens), Knut Erik Gudem, Harald Nikolaisen og Knut Edmund Knutsen (alle Jernbaneverket), Roar Tverå (Veidekke Entreprenør), Per Bollingmo (Multiconsult) og Geir Kildemo (Skanska).

1 465 234 arbeidstimer

6,7 kilometer, 1 511 dager, 1 465 234 arbeidstimer og 3,1 milliarder kroner. Tallene bak den siste jernbaneparsellen mellom Lysaker og Sandvika vitner om et gigantisk prosjekt. For togkundene skal alt arbeidet resultere i en ny hverdag med flere togavganger, kortere reisetid og færre forsinkelser.

Les mer