Caroline - Jernbaneverkets eldste lokomotiv

Caroline er verdens tredje eldste lokomotiv i drift. Bit for bit har lokomotiv og karetvogner blitt pusset opp.

Foto: Kjartan Kvernsveen- Skal resultatet bli virkelig bra, må en ha øye for detaljer. Ikke minst må du vite nøyaktig hvordan alle detaljer har vært skal du få ett vellykket resultat. Det skal ikke så mange stjerneskruer til før helhetsinntrykket ødelegges, sier Roar Stenersen i Norsk Jernbanemuseum.

Elleve år med oppussing


Restaureringen og oppbyggingen av karettoget startet i 1990 da Caroline var inne til full teknisk revisjon og bygging av ny kjele. Samme år ble Borgarsyssel museum i Sarpsborg engasjert i restaureringen av vognene. De fleste vognene var da i skral forfatning og manglet nærmest alt av understell og innredning. Som toget framstår i dag, representerer det elleve års kontinuerlig arbeid utført av topp profesjonelle verksteder og håndverkere. Og for en gangs skyld har ikke der frivillige miljøet vært innblandet. Jernbanemuseet har hele tiden hatt prosjektansvaret og ledelsen, men det er Jernbanemuseets Venner som har finansiert prosjektet med bidrag fra Jernbanemuseet og Norsk kulturråd. I reine penger har prosjektet kostet rundt 7,5 millioner kroner.Roar Stenersen i verdens mest stilrene karettog. Foto: Svein Erik Bakken.

Kongelig luksus


Siste tilskudd på veterantoget er en 2. klasses passasjervogn med smak av kongelig luksus. Med denne vognen på plass kan Caroline trekke med seg fem vogner med plass til hele 194 passasjerer med sitteplasskomfort fra myke plysjsofaer til trebenker når hun stolt legger ut på sine årlige turer til Elverum.

Det er kun tekniske detaljer som skiller vognene på karettoget fra de som trafikkerte Hovedbanen fra 1854. Alle vogner har adskilte kupeer med direkte adkomst fra utsiden, derav navnet karetvogn. Nyeste vogn i toget er bygget i 1889, så alt her er nå i sitt tredje århundre.

Jeg vil si det så sterkt at bevisstheten vedrørende jernbanehistorie generelt er lav i Norge. Her til lands skjønner en ikke helt hvor unikt dette veterantoget er. Toget vårt er nesten bedre kjent i utlandet, ikke minst i England, enn her hjemme. Jeg har vært verden rundt og sett mange veterantog, men ingen land har ett så stilrent tog fra 1800-tallet, mener Stenersen.

Skinner om kapp


Hva som skinner mest: all den blankpussete messingen på Caroline, Norge eldste bevarte lokomotiv, eller Stenersen når han kry forteller om den ene detaljen etter den andre, er umulig å si. Ivrig viser han oss blant annet de signerte håndlagde hjulene på Caroline, som fyller hele 141 år i år.

- Caroline er i bedre form i dag enn da NSB solgte lokomotivet i 1920 til Klevfoss Cellulosefabrikk. Der gikk hun under navnet ”Klevfossmerra”. Hadde ikke NSB kjøpt det hele tilbake i 1954 for å bruke det under 100 års jubileet, ville jernbaneverdenen hatt en attraksjon mindre, mener Stenersen.

- Vi stiller mer enn gjerne opp om det er et ønske å bruke karettoget i forbindelse med neste store jubileum: 150 års feiringen. Dette historiske toget bør bli en av attraksjonene under jubileet. På den måten kan en vise kontrastene mellom togets barndom og dagens moderne supertog, sier veterantogeksperten på Norsk Jernbanemuseum, Roar Stenersen til slutt.