Hvorfor lokfører

Sin egen herre – i 210 km i timen.

Hvem: William Holten, 28 år, Flytogfører siden 1998

William Holten


Bakgrunn: Fullført videregående på allmennfag med fordypning i matte og fysikk, jiujitsu-instruktør med mer.

Hvorfor lokfører? Etter militæret kom jeg over en annonse i Adresseavisa der NSB søkte etter lokaspiranter, og tenkte at dette må jeg bare prøve.

Hva er bra med lokføreryrket? Som lokomotivfører har jeg en svært selvstendig jobb, et klart definert ansvar hvor jeg i stor grad kan styre min egen arbeidsdag. En åtte-til-fire jobb passer ikke for meg. Vi har et kjempegodt miljø i Flytoget, og det er gøy å møte kundene på plattformen – jeg gleder meg til å gå på jobb. Dessuten er jeg trygg på at det er behov for lokomotivførere i framtida også.

Framtidsplaner? Ingen spesielle, jeg trives der jeg er.

Spesielle opplevelser på jobb? Jeg har opplevd ubehagelige episoder, blant annet med en stor stein i skinnegangen tidligere i år, men fått veldig god oppfølging av miljøet rundt meg. Du blir tatt vare på som lokfører.

Stadig flere jenter

Hvem: Line Steinseth Gundersen, 25 år, samboer. I NSB siden hun var 19. 
 Lene Steinseth Gundersen
Bakgrunn: Fullført videregående på allmennfag med fordypning i realfag

Hvorfor lokfører? Med far som er lokfører, mor i Jernbaneverket og bestefar som var skiftekonduktør var det ganske naturlig for meg. Derfor søkte jeg da det ble mulig å begynne som aspirant med bakgrunn fra allmennfag.

Hva er bra med yrket? Jobben er variert og jeg har fri en del på dagen. Dessuten er det en behagelig jobb, som av og til litt stressende, men det går greit å håndtere. Jeg gleder meg til å gå på jobben hver dag. Yrket passer like godt for jenter som for gutter, og vi blir stadig flere jenter – jeg tror vi nå er mer enn 30 kvinnelige lokførere. Vi har også ryddige arbeidsforhold – alle lokførere er organisert i et bra forbund, sier Line som selv er tillitsvalgt i NLF.

Framtidsplaner? Ingen spesielle, jeg trives der jeg er.

Spesielle opplevelser på jobb? Det verste er når jeg oppdager folk i sporet, tror ikke de som krysser en jernbanelinje helt forstår hvor farlig det er. En episode som kan få meg til å le i ettertid, var den gangen det kom en elg ut i sporet og jeg tutet og ropte høyt "flytt deg, flytt deg" til elgen.

Flotte naturopplevelser – hver dag

Hvem: Helge Granheim, 28 år, samboer, begynte som lokføreraspirant i 1998 
Helge Granheim 
Bakgrunn: Videregående skole og tre års studier

Hvorfor lokfører? Jeg hørte om yrket gjennom en nabo som er lokfører. Han tok meg med på tur, og etter det ”så jeg lyset” og valgte å bli lokfører i stedet for å satse på en framtid som akademiker.

Hva er bra med yrket? Som lokfører bør du være i bra form og kunne takle litt stress. Ingen dager er like – det er veldig variert. Jeg trives med kjempegode kolleger og hyggelige passasjerer. Får også sett mye flott natur fra førerrommet. Jeg har bra lønn og liker godt at arbeidstida er variert.

Framtidsplaner? Har fått en del erfaring som veileder for nye førere under opplæring, og kan godt tenke meg videreutdanning som instruktør.

Spesielle opplevelser på jobb? Jeg har opplevd avvikssituasjoner der jeg måtte reagere raskt og få stoppet toget. Ellers blir det jo noen morsomme situasjoner med aspiranter som skal bruke høyttaleranlegget, avslutter Helge.