Kontrakten for EPC Ski er signert

Jernbaneverket og spanske Obrascón Huarte Lain S.A. har signert den tredje totalentreprisen for byggingen av Follobaneprosjektet, som er Norges største samferdselsprosjekt.

Signeringen ble utført av Europe area director José Emilio Pont Pérez fra Obrascón Huarte Lain S.A. (til venstre), samt ass. jernbanedirektør Gunnar Løvås (i midten) og prosjektdirektør Follobaneprosjektet Erik Smith (til høyre) fra Jernbaneverket. (Foto: Jon Olav Nesvold, NTB.)

Kontrakten, som omfatter byggingen av nye Ski stasjon og dagsonen mellom Langhus og Ski i Follo i Akershus, er én av i alt seks totalentrepriser (EPC-kontrakter) i megaprosjektet.

Kontrakten til en verdi av cirka 2,3 milliarder kroner, er signert av Europe area director José Emilio Pont Pérez i Obrascón Huarte Lain S.A. (OHL), Jernbaneverkets assisterende jernbanedirektør Gunnar Løvås og prosjektdirektør Erik Smith i Follobaneprosjektet.

- OHL har med denne kontraktsigneringen blitt vår tredje hovedpartner som skal bidra til å gjøre dette megaprosjektet til en suksess. Vi gleder oss til å starte på denne viktige delen av Follobaneprosjektet, som vi vet mange beboere, ikke minst i Ski-området, vil følge ekstra nøye. OHL bringer med seg erfaring fra bygging av høyhastighetsbane lenger sør i Europa, og det er en glede å ønske selskapet velkommen til Norge, uttaler prosjektdirektør Erik Smith på vegne av Jernbaneverket og Follobaneprosjektet.

OHL starter arbeidene umiddelbart.

Selskaper fra hele Europa og Asia har levert tilbud på kontrakter som omfatter hovedarbeidet med Follobaneprosjektet. Hovedarbeidet er del inn i seks EPC-kontrakter*): EPC Oslo S (to stykker), EPC TBM, EPC D&B, EPC Ski og Signal.

Store deler av de forberedende arbeidene for Follobanen (klargjøring av trasé, oppbygging av riggområder, bygging av to atkomsttunneler med mer) er nå avsluttet, og de siste forberedende arbeidene i Ski blir avsluttet i september i år.

Follobaneprosjektet, som starter ved Oslo Sentralstasjon og går frem til Ski, utføres av Jernbaneverket på vegne av Samferdselsdepartementet. Follobaneprosjektet er byggherre og skal følge opp de store kontraktene. Arbeidet ledes av prosjektdirektør Erik Smith.

OHL har utvidet metroen i Miami, Florida, som det første prosjektet i amerikansk jernbanesektor foretatt av et spansk selskap. (Illustrasjon: OHL.)

Informasjon fra Obrascón Huarte Lain S.A.: OHL er et stort selskap innen utbygging av infrastruktur for jernbane, og har prosjekter i Europa, Asia, Afrika og Amerika. Det er det første spanske selskapet som har utført høyhastighetsbane i utlandet, nærmere bestemt i Tyrkia. OHL har også fullført det første prosjektet i amerikansk jernbanesektor foretatt av et spansk selskap gjennom utvidelsen av metroen i Miami, Florida, ut til Miamis internasjonale flyplass.

I tillegg til dette har selskapet bygget en jernbaneforbindelse mellom Europa og Asia under Bosporos-stredet i Tyrkia, deltatt i den Al Shoula spansk-saudiarabiske sammenslutningen (joint venture) for å utføre andre del av Haramain høyhastighetsbane-prosjekt mellom Mecca og Medina, og har også gjennomført store prosjekter for jernbanekorridorer i Den tsjekkiske republikk gjennom spesialiserte datterselskaper som OHL ŽS and OHL ŽPSV. Nylig har OHL Construction blitt tildelt kontrakten for rekonstruksjon av dobbeltsporet mellom Dolga Gora og Poljčane i Slovenia, en strekning på 7,5 km.

*) EPC-kontrakt: EPC står for engineering, procurement and construction. Dette er en vanlig kontraktstype innen anleggsbransjen, som nå tas i bruk for jernbaneutbygging av Follobaneprosjektet.