Nyheter

  • Fjerde og siste tunnelboremaskin godkjent

    Follobaneprosjektets siste av fire tunnelboremaskiner er ferdigstilt. Transport og montering pågår, før oppstart i september.

    Stolt trekløver foran den fjerde av Follobaneprosjektets tunnelboremaskiner. Foto: Herrenknecht.
  • Betongkarusellen i gang

    140 000 betongelementer skal til for å kle hoveddelen av Follobanens 20 km lange tunnel innvendig, og alle skal produseres ved fabrikkanleggene på Åsland. Nå er prøveproduksjonen i gang.

    Betongelementer som skal brukes til å kle hoveddelen av Follobanens 20 km lange tunnel.
  • Tredje "fjellknuser" på vei

    Den tredje av Follobaneprosjektets fire tunnelboremaskiner er ferdig fra fabrikken i Tyskland. Borhodet, som er pyntet i rødt og blått, og resten av den 150 meter lange maskinen skal nå demonteres og fraktes til Norge.

    Den tredje tunnelboremaskinen i Follobaneprosjektet er klar til dyst!
  • Ski: Fremdrift for anleggsarbeidene

    Entreprenøren spunter i dag 15. mai rundt Nordbyveien bro og avslutter arbeidet på ettermiddagen/tidlig kveld.

  • Første tunnelborhode monteres

    Dypt nede i berget nær Åsland er flittige hender i gang med å sette sammen hodet til den første tunnelboremaskinen. Borhodet monteres foran på gigantmaskinen som skal «spise» seg vei gjennom fjellet i retning Oslo.

    Borhodet til den første tunnelboremaskinen monteres under bakken nær Åsland. Foto: Acciona Ghella JV.
  • Med hodet først

    Deler av borhodet til Follobanens første tunnelboremaskinen har kommet til Norge og til Åsland anleggsområde.

    Borhodet til den første av Follobaneprosjektets fire tunnelboremaskiner har kommet til Norge.
  • Gode innspill fra naboer

    Mange naboer møtte opp på Jernbaneverkets informasjonsmøte om Follobaneprosjektets arbeider ved Oslo S og Sydhavna/Ekeberg.

  • Bygg en «fjellknuser» - på ett minutt!

    Det tar ca. ti måneder å designe og bygge en av Follobanens tunnelboremaskiner. Nå kan du se den første av fire maskiner bygget, på kun ett minutt.

  • Fakta om tunnelboremaskiner

    Med en vekt på 2400 tonn skal Follobanens tunnelboremaskiner grave ut ca.15 meter tunnel hvert døgn. Den første tunnelboremaskinen (TBM) startes etter planen opp inne i fjellet ved Åsland anleggsområde i september.

  • Spørsmål om tunnelboring?

    De er lange og store og «spiser» fjell. Fire tunnelboremaskiner skal produsere tett og sikker tunnel for nye Follobanen. Les aktuelle spørsmål og svar om tunnelboring.