Bakgrunn og ledelse

  • Ledelse Follobaneprosjektet

    Prosjektets deler: Innføring Oslo S, tunnel TBM, tunnel drill & blast, Ski og signal

  • Slik skal Follobanen bygges

    Ved å velge tunnelboring blir det mulig å etablere ett stort anleggsområde på Åsland, midt mellom Oslo og Ski. I stedet for å sprenge tunnelen fra 30 ulike angrepspunkter bygges det opp en stor industrivirksomhet inne i fjellet og i et tidligere pukkverk rett ved E6.

  • Gir klarsignal for nytt banesystem

    Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har gitt klarsignal for et nytt, helhetlig banesystem ­mellom Oslo og Ski.

  • Slik blir det mer jernbane for pengene

    Med forutsigbar finansiering er Jernbaneverket og entreprenørmarkedet klare for å bygge jernbane på en raskere og billigere måte. De første skrittene med større kontrakter og mer effektiv konkurranse er tatt. Det store spranget kommer med Follobanen.

  • Størst, lengst og utfordrende

    Klarsignal er gitt for landets største samferdselsprosjekt. Neste år forberedes byggestart for 64 kilometer med jernbanespor i utfordrende omgivelser, landets lengste jernbanetunnel og komplisert arbeid på og rundt to stasjoner. Follobanen bygges for opptil 250 km/t og skal leve i 100 år…

  • Erik Smith skal lede utbyggingen av Follobanen

    Erik Smith er tilsatt som prosjektdirektør i Jernbaneverket Utbygging og skal lede utbyggingen av Follobanen. Smith har lang erfaring fra store utbyggingsprosjekter i Norsk Hydro, og har det siste året ledet prosjektstyret for Follobanen.

  • Follobanen forbereder byggestart

    Hva har varmepumper i folks hus med tog i opptil 250 km/t å gjøre? Mye mer enn du tror! Follobanen skal bygges med minst mulig skade for omgivelsene.