Film: Hva skjedde da togene stod?

Se Follobanens film om en noe uvanlig flyttejobb påsken 2015: I løpet av en uke ble 60 meter skinner på Østfoldbanen demontert, 5.500 kubikk masser gravd ut og en kulvert på 900 tonn trillet inn på spesialvogner.

Timelapse-film på to minutter viser hvordan hele operasjonen foregikk. Mens togene stod stille og folk flest slappet av i påskesola var det aktivitet på høygir i Follobaneprosjektet. En ny jernbaneundergang skulle kjøres inn under Østfoldbanen mens det var stans i togtrafikken i påskeuken.

Her er 60 meter av Østfoldbanen gravd bort, og ny jernbaneundergang ved Roås er kjørt inn. Foto: Elen Haugrønning, JBV - Follobaneprosjektet

Kulverten ved Roås ble trillet på plass av spesialvogner på ettermiddagen 31. mars. Foto Elen Haugrønning, JBV - Follobaneprosjektet

 

En ukes jobb på to minutter

Med tre kamera som tok bilder hvert halvminutt er det laget en timelapse-film. På to minutter viser den hvordan hele operasjonen foregikk.

Klikk på bildet for å se Follobanens film på YouTube. Foto: Elen Haugrønning, JBV - Follobaneprosjektet. Film/redigering: Stang Media

En slik omfattende operasjon krever detaljert planlegging og grundige forberedelser. I løpet av 120 arbeidstimer skulle hele jobben være gjort, og 60 meter dobbeltspor fjernes og etterpå settes på plass - klare for togtrafikk 6. april.

 

Ble flyttet på en halvtime

Det ble arbeidet både dag og natt fra mandag til fredag i påskeuken. 300 lastebiler og flere gravemaskiner var i sving fra natt til 30. mars kl. 02.00. Når alt var klart tirsdag 31. mars kl. 15.00 ble kulverten løftet opp og trillet på plass i løpet av en halvtime. Etterpå ble det støpt bunn i kulverten. For å flytte den 900 tonn tunge betongkulverten ble det benyttet hjulgående vogner; disse kalles SPMT -  en forkortelse for «Self propelled modular trailers».

Det ble foretatt et prøveløft av den 900 tonn tunge kulverten noen dager før den ble kjørt på plass. Foto: Alf Egil Mathisen, JBV - Follobaneprosjektet

Den nye jernbaneundergangen skal etter hvert erstatte de to broene over Østfoldbanen ved Endsjø og Roås. Bygging av kulverten nord for Ski stasjon er en av mange forberedelser til Follobanen.

Februar 2015 - den nye jernbaneundergangen nord for Ski er underkonstruksjon. Foto: Alf Egil Mathisen, JBV - Follobaneprosjektet