Gevingåsen tunnel

  • Offisiell åpning av Gevingåsen

    Tirsdag 23.august ble den nye Gevingåsen jernbanetunnel på Nordlandsbanen offisielt åpnet av samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa. Tunnelen erstatter en rasutsatt strekning og øker kapasiteten på banen.

  • Første tog gjennom Gevingåsen

    Klokken 05:37 mandag 15. august kjørte det første toget gjennom den nye Gevingåsen tunnel på Nordlandsbanen. Dermed er en svingete og rasutsatt strekning tatt ut av bruk. Den nye strekningen er 5,7 kilometer, hvorav 4,4 kilometer ligger i tunnel.

  • Gevingåsen kobles inn og tas i bruk

    Den nye Gevingåsen tunnel mellom Hommelvik og Hell står ferdig og venter på å bli koblet sammen med resten av Nordlandsbanen. Helga 13. og 14. august vil bli brukt til å grave over eksisterende spor og koble tunnelen sammen med resten av infrastrukturen i området.

  • Ny film: Sikkerhet i Gevingåsen

    I disse dager promoteres en film om sikkerheten i Gevingåsen tunnel på Nordlandsbanen. Det er rømningsveiene, og rutinene omkring dem som blir presentert.

  • Pumpestasjon i Hommelvik

    I vinter har entreprenøren bygget en pumpestasjon i Gevingåsen tunnel. I løpet av våren vil den stå ferdig for å kunne håndtere drensvann i tunnelen.

  • Vann- og frostsikring ferdigstilles i Gevingåsen

    Siden oktober har arbeidet med vann- og frostsikring pågått i Gevingåsen tunnel. Nå ser vi enden på dette arbeidet, og dermed er den første tunnelen med Masterseal 345, her til lands, en realitet.

  • Sporarbeidet smått i gang

    - Her kommer det nye spor. Byggeleder Einar Solem har satt i gang forarbeidet til sporlegging på Hell. I påvente av at Mika skal gjøre seg ferdig med bunnrensk og vann- og frostsikring i tunnelen, har han begynt forberedelsene utenfor tunnelåpningen.

  • Statssekretæren avfyrte gjennomslagssalva

    Torsdag 12. august gikk salven som markerte gjennomslaget i Gevingåsen tunnel nord for Trondheim. Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Lars Erik Bartnes, fikk æren av å avfyre salven.

    Gjennomslag Gevingåsen. Velfortjent hvil på røysa. Foto: Håkon Svinsås.
  • Gjennomslag mot E6 i Gevingåsen

    Natt til onsdag 21. april sprengte elentreprenøren MIKA seg gjennom tunnelveggen til E-6-tunnelen i Gevingåsen. Dermed er rømningsveien mellom Nordlandsbanen og E-6 allerede et faktum.

  • Kjempeløft gjennomført på Hell

    En 54 tonn tung limtrebru over Nordlandsbanen ble løftet på plass i ett eneste løft natt til søndag 18. april.