I rute etter halvgått distanse

Etter tre uker og halvgått løp er arbeidene på Oslo S, i Brynsbakken og i Oslo-tunnelen i rute. – Fortsetter fremdriften på denne måten og forutsatt at vi ikke støter på større utfordringer som kan forsinke oss, er vi mål som planlagt 8. august, sier prosjektdirektør Bjørn Hillestad.

Hillestad er så langt svært fornøyd med fremdriften og samarbeidet mellom faggruppene i prosjektet. I Brynsbakken jobber vi i avslutningen med sporarbeidene slik at signalfolkene skal slippe til med arbeidsoppgaver. På Oslo S er det nå klart for å starte signalarbeidene i spor 6 og 7, bare for å nevne noe.

På forhånd var det laget en uhyre detaljert plan for alle store og små arbeidsoppgaver time for time i hele seksukers-perioden sommerstengingen varer. Denne planen har det vært nødvendig å endre noe på underveis for å holde fremdriften.

- Vi satser på å jobbe oss inn mot en viss slakk mot slutten. Vi har satt av tid til mer omfattende kontroller og vi skal ha prøvekjøringer med et flytogsett før trafikken settes i gang igjen 8. august. Vi satser på å unngå feilene som oppstod etter rett etter sommerstengningen i fjor, sier Hillestad.

Arbeidene på Oslo S, i Brynsbakken og i Oslo-tunnelen går etter planen. (Foto: Kjell Bakken)

I tillegg til alle fornyelsesarbeidene i Oslo-tunnelen, på Oslo S og i Brynsbakken jobbes det intenst i Romeriksporten for å installere utstyr for mobiltelefon og internett i tunnelen. Planen er at passasjerene i løpet av høsten skal kunne få full dekning inne i Romeriksporten.