Helgestengt i Drammen

Helga 1-2. desember blir Drammen stasjon stengt for all togtrafikk mens Jernbaneverket gjør ferdig nye spor for vending og hensetting ved stasjonen. Det kjøres buss istedenfor tog mens banen er stengt.

Byggeleder Øivind Andersen i Jernbaneverket er klar for siste innspurt på Skamarken. (Foto: Hilde Lillejord)Drammenbanen blir stengt mellom Asker og Holmestrand/Gulskogen i 24 timer fra lørdag 1. desember ca. klokken 13 til søndag 2. desember ca. klokken 13. Les på nettsidene til NSB og Flytoget om hvordan trafikken avvikles i de aktuelle periodene. 

Flere spor
I Drammen fornyer Jernbaneverket sporområdene på Skamarken og Sundhaugen, slik at det blir mulig å snu og parkere flere tog. Dette er et viktig bidrag til innføringen av ny rutemodell, som vil gi Drammen og store deler av Østlandsområdet et kraftig forbedret togtilbud i årene som kommer.

Totalt trengs det plass til parkering av 15 tog i Drammen. Kapasiteten på Skamarken utvides til ti togsett, mens Sundhaugen får plass til fem. På Skamarken forlenges dessuten et vendespor (spor 20) slik at det blir plass til å vende doble Flirt-sett, som er lengre enn de gamle lokaltogene.

Tre av sporene på Skamarken, som ligger rett vest for Drammen stasjon, ble tatt i bruk før ferien. Resten tas i bruk til ruteendringen søndag 9. desember. På Sundhaugen, som ligger litt lenger mot vest, startet arbeidene for en måned siden og avsluttes til våren.

Siste innspurt
- Denne helga skal vi gjøre de siste arbeidene før vi tar sporene på Skamarken i bruk. Dette innebærer blant annet jobbing med kontaktledningen og signal- og sikringsanlegget. Det blir også pakking av sporene med pakkmaskin, opplyser byggeleder Øyvind Andersen i Jernbaneverket, som legger til at det blir anleggsaktivitet på området også den delen av helga hvor togtrafikken ikke er innstilt.

- På Sundhaugen skal vi samtidig bytte en sporveksel, samt gjøre noe masseutskifting og andre arbeider, forteller Andersen.

Det nye rutetilbudet som innføres 9. desember betyr blant annet at antall tog mellom Drammen og Oslo økes fra tre til fire tog i timen.  Når andre trinn gjennomføres i 2014, øker dette til fem tog pr. time. Avgangene fordeles jevnere over timen, og mange avganger får flere seter.

De nye sporene på Skamarken skal kobles inn og tas i bruk før ruteendringen. (Foto: Hilde Lillejord)