Storstøp på Barkåker

Tirsdag 23. november var det duket for største sammenhengende støpen på Barkåker – Tønsberg prosjektet. Det var overbygningen til den nye fylkesvegbrua på Barkåker som ble støpt, og til det gikk det med ca. 775 m3 med betong og 30 timer i kulda.

Den nye veibrua på Barkåker er 94 meter lang og ca.10 meter bred inklusive fortau på den ene siden. Brua gir befolkningen på Barkåker en planfri og sikker kryssing av det nye dobbeltsporet som bygges mellom Barkåker og Tønsberg.

Det ble en kald fornøyelse for arbeidslagene fra NCC. Første betongbil ankom i syvtiden på morgenen og det var beregnet at støpen ville ta ca. 30 timer. Siste betongbil forlot anlegget i 11-tiden på onsdagen, og da hadde det gått med drøyt 120 billass med betong.

Frank Pedersen (th), driftsleder betong hos NCC er her godt i gang med storstøpen på Barkåker.

-Dette har gått veldig greit på tross av kulda sier en godt innpakket driftsleder betong i NCC Frank Pedersen. Men det har vært fryktelig kaldt i natt. På det meste hadde vi ned mot 15 kuldegrader, så nå skal det bli godt å komme seg inn i varmen, sier driftslederen knappe timen før siste betongbil ble tømt.

Pedersen forteller at det tok litt tid å få opp tempoet da de startet støpen, men utover dagen fikk de fin flyt. Vi har hatt tre arbeidslag bestående av ti mann på hvert lag, som har jobbet skift mens støpen har pågått, fortsetter Pedersen. Selv hadde han dagskiftet på tirsdag, men måtte tilbake på brua da det stokket seg litt i to-tiden på natten.

Kulda er også en utfordring i forhold til herding av betongen. Byggeleder Kjell Bjarne Lillekvam forteller at det som er viktig nå, er å forhindre at betongen fryser og at  herdeprosessen starter. For å holde betongen over frysepunktet er det tilført varme på forma. I tillegg blir betongen isolert med matter etter hvert som den blir støpt.

-Vi har godt kontroll på oppfølgingen av betongen etter at den nå er støpt, sier Lillekvam. Det er støpt inn følere i betongen og nå kan vi følge nøye med på disse fremover for å være sikre at betongen holder den riktige temperaturen som må til for at den skal herdes riktig.  

Den nye veibrua er en del av FV 540 også kalt Barkåkerveien. Som følge av dobbeltsporet som bygges gjennom Barkåker, blir FV540 bygd om til miljøgate gjennom sentrum og den legges om så den ikke kommer i konflikt med dobbeltsporet. Veibrua erstatter planovergangen like sør før gamle Barkåker stasjon.

Veibrua skal tas i bruk i september 2011, før planovergangen fjernes for ferdigstillelse av dobbeltsporet gjennom Barkåker. Det nye dobbeltsporet tas i bruk i november 2011.

Storstøp på Barkåker. Brua er 94 meter lang og 10 meter bred. Her i sluttfasen av den 30 timer lange støpen. Det nybygde dobbeltsporet (tv) skal videreføres under brua og fortsetter nordover på Barkåker. Foto: Trine K. Bratlie Evensen.