7/11 er det klart for tog igjen i Vestfold

Mandag 7.november klokken 04.40 er det igjen klart for tog forbi Tønsberg på Vestfoldbanen. Seks intense uker med ferdigbygging av den nye traseen er fullført. Nå gjenstår bare noen finjusteringer, og anleggsarbeidet er i rute.

 Siste sjekk: Jernbaneverkets målevogn passerer gjennom Barkåker på den nye banen. <strong> Foto: Njål Svingheim </strong>
- Dette har gått veldig bra, sier prosjektleder Jan Magne Nakken. Torsdag 3.november ble strekningen kjørt gjennom av Jernbaneverkets målevogn og bare småjusteringer av spor, signalanlegg og kontaktledning gjenstår før alt er klart. Søndag 6. november kjøres det prøveturer på den nye banen, før ordinær trafikk starter grytidlig mandag morgen. Prosjektleder Jan Magne Nakken

- Nylig hadde vi redningsøvelse sammen med redningsetatene for å at de skulle bli kjent med utforming og beredskap i den 1750 meter lange Jarlsbergtunnelen, forteller Nakken. - Øvelsen ga gode resultater og også alle tillatelser fra Statens jernbanetilsyn er på plass så alt ser veldig bra ut nå foran gjenåpningen, forteller prosjektlederen. Nå pågår også infomasjonsutveksling med banesjefens folk som skal ta over anlegget.
 

33 000 arbeidstimer

Også på andre måter har den omfattende arbeidsperioden gått veldig bra. – Vi har hatt 1500 ulike aktiviteter fordelt på hele 33.tusen arbeidstimer. De eneste skadene vi har hatt er tre klemte fingre, forteller Hanne Stormo som har planlagt og koordinert aktivitetene.

Resten av Vestfoldbanen

Nå i innspurten foregår det også en del ettersyn og sjekk av resten av Vestfoldbanen. Det er viktig å sjekke at alt fungerer som det skal etter seks uker uten ordinære tog sør for Holmestrand.

Barkåker – Tønsberg-prosjektet vil ha en god del etterarbeider gående også utover i 2012. Blant annet skal spor og installasjoner fjernes fra den gamle strekningen. – Men nå kan vi snart senke skuldrene litt med tanke på at den hektiske brudd-perioden er vel overstått, sier Nakken.

Fakta

Barkåker – Tønsberg – parsellen er på 7,8 kilometer med nytt dobbeltspor. Den har kostet ca 1,5 milliarder kroner, noe som er helt i tråd med planene. I innspurten har Reinertsen Anlegg hatt grunnarbeidene, Wiebe AS har hatt sporbyggingen, Norsk Jernbanedrift AS har hatt signalanlegget, Structon Rail kontaktledningen og YIT elkraft- og teleinstallasjoner.

Se også: Sak fra 28.september.

Her foregår finjustering av kontaktledningen på den nå sørgående sløyfa gjennom Tønsberg ( over). Banen fra Sandefjord kommer nå inn mot Tønsberg over munningen på den nye Jarlsbergtunnelen (under) <strong>Foto: Njål Svingheim</strong> 

  

 
 Ferdig ny bane retning sørover i Kjellelia.