Utenlandske entreprenører vant byggekontrakt

Jernbaneverket inngikk i 27/4 kontrakt med sveitsiske Marti Contractors og islandske IAV der sveitserne også eier halvparten om bygging av to kilometer av den nye dobbeltsporede tunnelen på Vestfoldbanen ved Holmestrand og dagstrekningen nærmest Nykirke. Sveitserne legger ikke skjul på at dette også kan gi dem lettere innpass i Norge foran storprosjektet med Follobanen.

  
En liten historisk signering av kontrakt mellom Jernbaneverket og IAV/Marti. Fra venstre direktør Bernhard Schlech i Marti, utbyggingsdirektør Harald Nikolaisen i Jernbaneverket og direktør Karl Thrainsson i IAV. <strong> Foto: Kjell Bakken </strong>
Kontrakten som ble inngått i går er på 414 millioner kroner og det er første gang at en stor utenlandsk entreprenør har fått en slik kontrakt i et norsk jernbaneprosjekt. Som kjent skal den nye dobbeltsporede tunnelen ved Holmestrand på 12,3 kilometer bygges for 249 kilometer i timen og strekningen Holm – Holmestrand – Nykirke skal være ferdig i 2015.

Svetsisk/islandske IAV/Marti vant kampen om Snekkerstadentreprisen på dobbeltsporprosjektet mellom Holm og Nykirke. Dette er altså første gang Jernbaneverket inngår en grunnentreprise med et utenlandsk selskap.

Ved kontraktssigneringen onsdag understreket imidlertid utbyggingsdirektør Harald Nikolaisen at IAV/Marti ikke var valgt fordi selskapet er utenlandsk, men leverte det beste tilbudet til Jernbaneverket.

- Imidlertid ønsker Jernbaneverket at det norske entreprenørmarkedet blir tilført kapasitet og kompetanse. Det øker konkurransen, noe som er bra for Jernbaneverket. Dessuten er det viktig at markedet har kapasitet til å håndtere en økende aktivitet i utbyggingen av ny jernbane i Norge.

Kontrakten på Snekkerstadentreprisen omfatter bygging av 300 meter dobbeltspor i dagen, to kilometer fjelltunnel med et 320 meter langt tverrslag og en 400 meter rømningstunnel.

IAV og Marti har samarbeidet om flere utbygginger, og for vel ett år siden kjøpte Marti Holding halvparten av det islandske selskapet.

Marti har rundt 5000 ansatte og er engasjert i en rekke europeiske land, ikke minst med tunnelbygging. Selskapet eier og driver fem store tunnelboremaskiner. IAV har 340 ansatte og er ett av de to største bygg- og anleggsselskapene på Island.