Med småbiler og rutetog under skosålene

Igjen må Holmestrandfjellet sikres for at jernbaneutbyggingen skal gå som planlagt. Denne gangen medfører det manuell trafikkdirigering forbi fjellskrenten der sikringsarbeidet foregår.

SIKRING: Like nord for Holmestrand sentrum er det nå manuell dirigering frem til omtrent midten av mai.-  Noen viser fingeren, mens andre er sinte, forteller hovedsikkerhetsvakt, Tor Erik Tollefsen fra Norsk Jernbanedrift med glimt i øyet.

Han er på stedet for å passe på jernbanen som går rett forbi fjellskrenten, som AST Entreprenør jobber med å sikre. En av rømningstunnelene på prosjektet mellom Holm og Nykirke skal komme ut på nivå med veibanen i denne knausen.

Magne I. Sommerstad, fra AST, dirigerer trafikken forbi stedet mens kollegane på toppen er i ferd med å legge ut luftslanger til borreutstyret.

-Stort sette er folk blide og har forståelse for hva vi gjør, noen kommer ut av bilene og står og prater med oss også. Heldigvis er det flesteparten som er i godt humør, legger han til.

Igjen skal fjellet sikres med lange bolter og nett, og på denne jobben henger sikringsarbeiderne bokstavelig talt rett over veien. Like nedenfor veien igjen ligger jernbanen. Derfor er det en egen hovedsikkerhetsvakt som følger med og sørger for at ingenting berører jernbanen, og siden det passerer tog både titt og ofte er det ikke lange jobbevinduene de får oppe i fjellskrenten. For når toget passerer er det stopp på jobbingen, og trafikken slippes forbi.

Sikring, og manuell trafikkdirigering skal pågå frem til omtrent midten av mai, og i mellomtiden håper Jernbaneverket og AST Entreprenør på forståelse blant trafikkantene.