Samferdselsminister på Vestfoldsafari

Tirsdag 6. september sto sjø, vei og jernbane på agendaen da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen tilbragte en hel dag i Vestfold. Både Holm-Nykirke- og Farriseidet-Porsgrunn prosjektet fikk besøk av statsråden denne tirsdagen.

 «Kjempekult!»
Dette var den umiddelbare reaksjonen til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen etter besøket i den nye stasjonshallen som bygges inne i Holmestrandfjellet.

Optimistisk
Han var optimistisk og mente at alt ligger til rette for at flere skal ta toget.
–Vi må gi de reisende et godt tilbud og attraktive lokasjoner, understreket Solvik-Olsen. Han mente at nedslitte busser og/eller tog og utrivelige stasjoner kan føre til at kollektivtrafikk blir sett på som en løsning kun for de som ikke har annet valg.
–De som reiser kollektivt er også avhengige av god tilkomst, at transporten korresponderer og at det er nok parkering for både biler og sykler, sa Solvik-Olsen, som ikke er fremmed for at framtidens løsning kan være små, selvkjørende busser i tilbringertjeneste.


–Dette blir en storslått hall! Det er vel 1,5-2 år siden jeg var her sist, og byggingen er kommet veldig langt. Jeg håper resultatet gir flere reisende, sa Solvik-Olsen. Foto: Anne Mette Storvik

En jernbanerevolusjon
Før befaringen fikk samferdselsministeren er presentasjon av prosjektet av prosjektdirektør Stine Ilebrekke Undrum. Hun kalte det som nå skjer på investeringsfronten «en jernbanerevolusjon», og fortalte at investeringene har femdoblet seg siden hun startet i Jernbaneverket. Undrum understreket at alle parsellene som bygges er deler i en større helhet, InterCity-satsingen på Østlandet.
–Det at vi bygger parsellvis gjør at vi kan dra med oss personell med kompetanse, samtidig som vi hele tiden tenker nytt, sa Undrum. Hun framhevet arbeidet med nye kontraktstrategier som et slikt felt.


Fra venstre: Svein Flåtten, stortingsrepresentant fra Vestfold Høyre, Edvard Andersen, seniorrådgiver i Samferdselsdepartementet og Torstein Dahle fra Jernbaneverket. Etter samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. kommer Jernbaneverkets folk: Tor Kleiven, Ole Johan Aas-Haug og Stine Ilebrekke Undrum. Foto: Anne Mette Storvik

Honnør for Jernbaneverket
–Jeg liker veldig godt det jeg hører. Jernbaneverket har også arbeidet med nye kriterier for bygging av tunneler, og har laget billigere standarder. All honnør til dere i dette prosjektet og i Jernbaneverket generelt, avsluttet samferdselsministeren.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ga stasjonshallen tommelen opp. Til venstre: Prosjektdirektør Stine Ilebrekke Undrum. Foto: Anne Mette Storvik

Videre til sørfylket
Etter Holmestrandsbesøket reiste følget sørover til Larvik og Statens vegvesen. Statsråden besøkte E-18 prosjektet Bommestad-Sky, før han dro til Jernbaneverket, Farriseidet-Porsgrunn prosjektet, på ettermiddagen. Følget kjørte ni kilometer av traseen, og fikk se tre tunneler fem bruer. Prosjektleder for jernbaneteknikk, Rune Røer, fikk også vist frem ett av de 20 tekniske byggene som er bygd langs sporet. HK-103 som det heter, er det første bygget som er ferdig innredet med alt av høyspent-, lavspent- og teleinstallasjoner.

Fra venstre: Ketil Solvik-Olsen, Morten Stordalen, Edvard Andersen, Kårstein Eidem Løvaas og Rune Bårdsen Røer. Foto: Trine Evensen.

Imponert
Solvik var spesielt imponert over Hallevannetbrua utenfor Larvik.  Han fikk lov til å gå ut på brua og se på utsikten og uttrykte at dette var «utrolig fascinerende»


Samferdselsministeren nøt utsikten fra Hallevannetbrua. foto: Trine Evensen.

Sendte live
Statsråden har blitt en flittig bruker av sosiale medier, og han tok seg også tid til en direktesending på Facebook, fra Tjønnemyr. Her fortalte han om dagens besøk og om prosjektene som er under bygging.
Neste stopp post i programmet var hos Larvik havn, før Norsk Jernbaneklubb avdeling Vestfold fikk celebert besøk da de hadde medlemsmøte på Råstad stasjon utenfor Sandefjord.