Vi er i gang

Denne uka er vi i gang med skogrydding og bygging av anleggsveier på jernbaneprosjektet mellom Farriseidet­ og Porsgrunn. Dermed er seksmilliarders-prosjektet i gang, men det er først i høst at storinnrykket kommer.

Byggeleder Thor-Anders Bårnes diskuterer hvor anleggsveien skal ligge i terrenget. Maskinfører Linn Merete V. Bråten fra skogentreprenør Tveitan & Bang Tynningslag AS. Foto: Freddy S. FagerheimAllerede denne uka er entreprenør NCC i gang med å rydde skog langs en av anleggsveiene som skal brukes under byggingen av det nye dobbeltsporet mellom Farriseidet og Porsgrunn.

Dermed er de første maskinene på plass, og med det er det endelig noe som skjer ute i marka. Nå er vi i gang med de første aktivitetene på dette enorme jernbaneprosjektet som skal føre til et etterlengtet løft for de reisende og for Vestfoldbanen generelt.

                — Anleggsveien som nå er påbegynt, starter helt inntil toplanskrysset på nye E 18 ved avkjøringen til Landgangen, forteller byggeleder Odd Johansen.

Videre skal veien bygges opp til Nøklegård, via Gunnarsrød og videre rundt til Ønna. Dette er en lang og viktig anleggsvei for prosjektet og omgivelsene. Med denne veien begrenses bruken av den smale og svingete Fylkesvei 1, også kjent som Markaveien, opp Langangen. Den kommer vi nå kun til å benytte ved etableringen av anleggsveien.

Allerede i neste uke kommer det til å bli boring og sprenging langs det som blir den nye anleggsveien, så om du er turgåere i området, kan det være greit å vite at det nå er Jernbaneverket som er på plass.

Alle sprenginger vil bli varslet med en høy og kraftig sirene. Så om du befinner deg i området, er det store sjanser for at du kan komme til å høre den. Da er det viktig å holde god avstand, men våre entreprenører skal selvsagt sikre området før det sprenges, så ikke vær urolig for å bruke marka som før.