Gigastøp i stasjonshallen

Stasjonshallen i Holmestrand skal ha teknisk kjeller og rømningsvei under spor, nå støpes den største betongkonstruksjonen i hallen.


Tidlig på morgenen var de første betongbilene på plass. En pumpebil med et 42 meter langt rør sørger for at betongen kommer dit den skal.

Drøye 1000 kvadratmeter støpes nå fortløpende og entreprenør Skanska har beregnet 20 timer på jobben. Nesten 1000m3 med betong gikk med til det som blir taket på teknisk rom, eller teknisk kjeller, som det blir i dette tilfellet. Jernbanesporene skal nemlig legges oppå denne platen og vil dermed utgjøre gulvet i stasjonshallen. Bare denne delen av taket alene krever ca.100 lastebiler med betong.

Kritisk for støpen
- Det som er kritisk for en slik støp er hvis blandeverket av en eller annen grunn skulle få stopp i betongproduksjonen, eller dersom en av pumpebilene skulle få havari. Det sier, Bjørn Tore Skaar, kontrollingeniør på betong.

-Dersom støpen stopper opp får vi en kaldskjøt som vil gi en svakhet i støpen, og det vil vi ikke ha, sier Skaar.

Men forholdsreglene er tatt, både andre blandeverk og pumpebiler er parate til å ta over dersom det skulle oppstå problemer. Bjørn Tore Skaar er en av kontrollørene som følger støpeprosessen fra Jernbaneverkets side. Skanska har til sammen ca. 16 mann fordelt utover hele dagen og natta på denne jobben. Åtte på hvert skift, og det blir jobbing natta lang og inn i morgentimene før hele jobben er gjort. Allerede før all betong en pumpet på plass starter pussingen av den betongen som ble kjørt inn først, så her går det i ett kjør.

Stasjonshallen i Holmestrand får 250 meter lange plattformer, og det som nå støpes blir en del av gulvet til plattformene helt nord i stasjonshallen.