Farriseidet - Porsgrunn

20 minutters kortere reisetid er den største gevinsten når nytt dobbeltspor Farriseidet - Porsgrunn er klar til bruk høsten 2018.

 

Fotomontasje: Jernbaneverket, Terje Hammersland, Henning Liverød, Trine K. Bratlie Evensen, Rune Røer og Jarle Foss

Det er et gigantprosjekt som er under bygging i Vestfold og Telemark nå.
Fra Farriseidet, utenfor Larvik, til Porsgrunn bygges 22,5 km med dobbeltsporet jernbane, fordelt på syv tunneler og ti bruer med en samlet prislapp på 6,6 mrd. kroner (2015).  Det nye sporet skal stå ferdig høsten 2018.

Gevinstene ved utbyggingen er flere: redusert reisetid, økt sikkerhet - både for de reisende og for de som bor nær jernbanen - fordi vi fjernerplanoverganger, utdaterte tunneler og rasfarlige strekninger. Bedre kapasitet, komfort og punktlighet for de reisende, er andre gevinster.

Les mer om prosjektet på våre nyhetsider i menyen til venstre.  

Kontakt:  

Prosjektleder
Lars A. Tangerås
Tlf. 916 75 735
lat@jbv.no

Kommunikasjonsleder
Trine K. Bratlie Evensen
Tlf. 930 89 550
tkb@jbv.no
 

Fakta:
Total lengde 22,5 km
15,3 km fordelt på syv tunneler
10 bruer (til sammen1,5 km)
5,8 km dagsone
Tilrettelegges for hastigheter opp mot 250 km/t
Byggestart september 2012
Kostnad 6,6 mrd (2015)
Planlagt åpning 2018

Entrepriser:
UFP 01 Vestfoldentreprisen - Skanska Norge AS
UFP 05 Skillingsmyr-entreprinsen - Veidekke AS
UFP 07 Storberget-entreprisen - NCC Construction AS
UFP 08 Eidanger-entreprisen - Implenia Norge
UFP 11 Spor og KL - Infranord Norge
UFP 12 Elkraft - Caverion Norge AS
UFP 13 Tele - Relacom AS