Storstøp på Gunnarsrød bru: se video

Torsdag 11. september var det klart for storstøp på Farriseidet – Porsgrunn prosjektet. Brudekket og vingene til Gunnarsrød bru ble støpt i ett, en støp som tok 24 timer.

Gunnarsrød bru ligger ved Langangen i Porsgrunn kommune, og det er den tredje av i alt ti bruer i dobbeltsporprosjektet som nå har fått på plass brudekket. Brua er 62 meter lang, 15 meter høy og ca. 12 meter bred.

Det tok 23 timer å støpe brudekket på Gunnarsrød bru. 925m3 med betong måtte til. Foto: Terje Walle/Jernbaneverket 

Det er en spennarmert bru, hvilket innebærer at det støpes inn tomme rør, som tres med spennkabler som spennes opp til en hvis styrke, slik at kablene skal ta opp strekk kreftene i brua og bære den. Deretter fylles rørene med sement, for å gyse fast kablene. 

Byggeleder Marianne Hvaal Larsen, har ansvaret for fem av bruene i prosjektet. Denne høsten har hun vært veileder for Emile Enger Aas, som er andre års trainee i prosjektledelse. Det er Emilie som har hatt ansvaret for å følge opp arbeidet med brua denne høsten.

Emilie forteller at den første betong bilen var på plass kl. 05.40 den 11. september. Deretter var det til sammen 100-120 betongbiler som var innom med betong før siste betongen var på plass kl. 05.45 på morgenen den 12. september.

-Totalt gikk det med 925 m3 med betong i denne støpen, og leveranse og mottak av betong under støpen gikk som planlagt, forteller Emilie. Alt i alt har arbeidene med brua gått helt etter planen så langt. Nå gjenstår oppspenning av spennkabler, og tilslutt gjenstøping av bakveggene i landkara. Kantdrager samt avlastings-, og glideplater for toget fullføres på et senere tidspunkt., avslutter en fornøyd trainee. Hør Emilie fortelle om støpejobben i videoen under saken. 

Prosjektet i grove trekk
Det bygges 22,5 km med dobbeltspor mellom Larvik og Porsgrunn. Totalt bygges det 10 bruer med en samlet lengde på 1,5 km og syv tunneler med en samlet lengde på 15 km. Den korteste brua er Kongevegen bru (22 meter) den lengste brua er Vassbont bru (438 meter). Prosjektet er kostnadsberegnet til 6,5 mrd (2014) og planlagt åpning er sommeren 2018.  

 

Video: Freddy Samson Fagerheim/Jernbaneverket