Larvik: To ganger 127 tonn på flyttefot

Skal en først flytte på noe så får det jammen være litt også. Om det var argumentet for flytteoperasjonen er usikkert, men et realt flyttelass er det i alle fall.

Natt til onsdag 4.mars og natt til torsdag 5.mars flyttes en støperigg for brustøping fra Solum til Paulertjønn på prosjektet Farriseidet-Porsgrunn. Om natten stenges gamle E 18 og spesialtransporten smyger seg avgårde med gangfart. Det er omtrent fire kilometerne fra det ene til det andre anlegget og med rolig gangfart tar hele turen mer enn fire timer.  

Flytteårsak


Først bygget entreprenør Skanska Solumbrua, og nå skal Paulertjønnbrua støpes med den samme riggen. Så istedenfor å bruke ukesvis på å demontere, flytte og montere riggen igjen på nytt ved Pauler, velger altså entreprenøren å dele konstruksjonen i to og flytte 127 tonn om gangen. Vel fremme monteres de to delene og heises på plass og det er klart for å støpe ei ny bru på prosjektet.

Spesialtransport

Denne jobben krever noe langt mer enn en vanlig lastebil, som fullastet veier maks 50 tonn og er 17,5 meter lang. Totalvekten på dette flyttelasset er ca. 180 tonn og har en lengde på ca. 45 meter. Ikke helt dagligdags med andre ord. Til tross for den tunge vekten blir det ikke mange tonns trykk på hjulene til den selvkjørende transportmodulen,
SPMT, som fordeler vekten på 12 akslinger med fire hjul på hver. Sarens, heter firmaet som har transportoppdraget og for dem er dette en relativt lett last, for akkurat denne riggen alene kan frakte 40 tonn pr aksling, og med 12 av dem blir det 480 tonn. Til sammenligning skal verdensrekorden for transport med slike maskiner være 15.000 tonn. Da var flere maskiner satt sammen for å frakte en voksen rigg på Stord på Vestlandet. Men å flytte en konstruksjon på offentlig vei er likevel spesielt og utfordrende med smale partier, helninger på veien og mange svinger.

Støperiggen er trygt plassert på transportmodulen som skal frakte den til Paulertjønn. Foto: Freddy Samson Fagerheim

 

Støperiggen la beslag på hele veibredden, enkelte steder ble det ekstra trangt om plassen. Foto: Freddy Samson Fagerheim