Statssekretæren bestilte plass i tunnelboremaskinen

- Jeg er villig til å betale mye for å få sitte på i tunnelboremaskinen når den begynner å gnage her, sa statssekretær John-Ragnar Aarset da han talte på anleggsstarten for nye Ulriken tunnel.

Statssekretæren fra Samferdselsdepartementet snakket varmt om hvordan den nye tunnelen både vil gjøre Bergen grønnere ved at det vil bli kapasitet til mer gods og folk på toget, og gi grunnlag for utvikling av Arna bydel. Statssekretæren talte entusiastisk om den nye tunnelen gjennom Ulriken

- Folk i Arna får nesten sin egen bybane når togene kan gå hvert kvarter i stedet for hver halvtime, sa Aarset.

Også fungerende jernbanedirektør Gunnar Løvås la vekt på fordelene for befolkningen i Arna når anlegget står ferdig, men ba samtidig folk ha tålmodighet i byggeperioden. - Dere vil merke at vi er her, men vi skal gjøre så godt vi kan for å få til en smidig gjennomføring, sa han.

Dobbel feiring
I tillegg til anleggsstart var arrangementet også en feiring av den eksisterende Ulriken tunnel sin 50-årsdag. Stasjonsmesteren fra åpningsdagen i 1964, Ragnar Blomdal (93), knyttet gammel og ny tid sammen ved å fyre av den første salven. Han
stilte sågar i sin gamle uniform og ble ikke ufortjent Fung. jernbanedirektør Løvås sammen med tidl. stasjonsmester Blomdal som fikk æren av å fyre av den første salven på nye Ulriken tunnel
omtalt av konferansieren som dagens mest velkledde!

Den første tunnelen ble i sin tid uvanlig nok finansiert på privat initiativ, med lån fra Finansieringsselskapet for Bergensbanens forkortelse som blant annet forretningsmannen Fritz C. Rieber stod bak. Tilbakebetalingen ble ordnet ved at billettprisen ble opprettholdt til tunnelen var nedbetalt. Rieber var også mannen bak Torofabrikken, og passende nok var det nettopp Toro som serverte kake til de fremmøtte.

Løvekos og hornmusikk
Også Løven Lukas hadde tatt turen til Arna denne dagen, til stor glede for den yngre garde. De som ville fikk både klem og tegnesaker av den populære løven.

Det hele ble akkopagnert av Jernbanemusikken, i skjønn forening med lyden fra passerende tog - Ulriken tunnel er tross alt Nord-Europas mest trafikkerte enkeltspor.

 Jernbaneverkets egen løve Lukas var populær hos de minste

 Jernbanemusikken bidro til god stemning under arrangementet