Overtok Ulrikens TBM i Tyskland

JV Skanska Strabag og Jernbaneverket var denne uken på Herrenknechts fabrikk i Schwanau og overtok offisielt tunnelboremaskinen (TBM) som skal bore nye Ulriken tunnel i Bergen.

- Vi gleder oss nå til å få maskinen til Bergen og komme i gang med boringen av Norges første jernbanetunnel som benytter TBM-teknologi, sier prosjektdirektør Stine B. Ilebrekke Undrum i Jernbaneverket.

Den høytidelige overtakelsen onsdag 27. mai var kombinert med en omvisning på fabrikken og inspeksjon av selve boremaskinen. Nå venter demontering av maskinen før den sendes i deler til Bergen, der største enkeltdel veier hele 171 tonn. Maskinen ankommer med skip til havnen i Bergen og fraktes videre på bil til Arna der angrepspunktet for boringen er.

Transporten skjer i slutten av august, og så blir det en 3 måneders monteringsperiode på anlegget før maskinen kan starte arbeidet med å bore de 7 kilometerne inn til Bergen sentrum. Tunnelboremaskinen skal monteres på en 60 x 5 meter betongplate som støpes i området foran den nye tunnelåpningen. 

Fakta om TBM-en:
• Diameter: 9,33 meter
• Lengde: 155 meter, inkl. 130 meter bakrigg
• Totalvekt: 1800 tonn
• Motoreffekt: 5600 kW totalt, hvorav  4200 kW på kutterhodet
• Kuttere: 62 stk. med dimensjon 19”
• Matekraft: 27.500 kN

Representanter fra Jernbaneverket, JV Skanska Strabag og Herrenknecht AG foran TBM-en som skal bore seg gjennom Ulriken i Bergen (foto:Sarah Hupfer, Herrenknecht)