Utredninger

  • Nå kan du si din mening om Grenlandsbanen

    Jernbaneverket gjennomfører nå en høring om Grenlandsbane-utredningen og inviterer alle til å komme med innspill.

    Ingressbildet viser mulig korridor for Grenlandsbanen.
  • Jernbaneverket foreslår ny jernbane til Kongsberg via Vestfossen

    Jernbaneverket anbefaler å bygge dobbeltspor langs dagens trasé fra Hokksund til Vestfossen, og videre derfra i ny og kortere trasé direkte til Kongsberg. Dette går fram av en utredning som nå er oversendt Samferdselsdepartementet.

    Oversikt over konseptene.
  • Grenlandsbanen tar deg raskere mellom Oslo og Kristiansand

    Jernbaneverket anbefaler sammenkobling mellom Vestfoldbanen og Sørlandsbanen i konseptvalgsutredningen (KVU) for Grenlandsbanen.

    Ingressbildet viser kart over mulige korridorer for Grenlandsbanen.
  • Norsk-svensk enighet om jernbane over grensen

    – Dette er et godt forarbeid til en grenseoverskridende utvikling av jernbanen mellom Norge og Sverige, sier regiondirektør Sjur Helseth. 23. mai leverte Jernbaneverket utredningen «Oslo–Gøteborg, Utvikling av jernbanen i korridoren» til Samferdselsdepartementet. Utredningen er gjennomført i samarbeid med svenske Trafikverket. For første gang er denne jernbanestrekningen sett på som en helhet på tvers av riksgrensen.

  • Dobbeltspor Sandnes - Nærbø

    Jernbaneverkets perspektivanalyse mot 2050 viser at jernbanen vil måtte få en større rolle i persontransporten i de største byområdene. En silingsrapport med to anbefalte korridorer å gå videre med for dobbeltspor på strekningen Sandnes - Nærbø er nå klar.

  • Grenlandsbanen: Tre konsepter til finalen

    Etter at prosjektleder Jarle Vaage i Jernbaneverket i dag møter ressursgruppen og referansegruppen for KVU Grenlandsbanen, lukkes dørene for den siste interne finalerunden. Tre konsepter er i finalen. Bare ett skal anbefales for Samferdselsdepartementet.

    Ingressbildet viser de tre ulike alternativene.
  • Logistikknutepunkt for Bergensregionen på høring

    Konseptvalgutredning for logistikknutepunkt i Bergensregionen legges med dette ut på offentlig høring. Dokumentene finner du på denne nettsiden.

  • Anbefaler elektrifisering av Røros- og Solørbanen

    Elektrifisering av Røros- og Solørbanen bør umiddelbart vurderes i det aktuelle arbeidet med godsstrategi for Jernbaneverket. Elektrifisering av Nordlandsbanen og Raumabanen anbefales vurdert i samband med neste rullering av NTP.

    Ingressbilde viser jernbanedirektør Elisabeth Enger som overrekker rapporten til Ketil Solvik-Olsen.
  • Anbefaler å gå videre med Rådal og Unneland

    KVU logistikknutepunkt i Bergensregionen: Jernbaneverket anbefaler Rådal og Unneland som aktuelle steder for ny godsterminal i Bergensregionen. Det er blant konklusjonene i en KVU, som har vurdert ulike alternativer for havn og godsterminal i Bergensregionen. Dokken i Bergen indre havn bør utvikles som planlagt. På lengre sikt kan havnen flyttes til Sletten ved Flesland.

    Ingressbilde viser utsnitt av kartillustrasjon
  • Ålgårdbanen

    I 2012 utførte en Jernbaneverket en vurdering av tilstand og kostnader for en eventuell gjenåpning av den 11 kilometer lange Ålgårdbanen Ganddal - Ålgård i Rogaland.