Nasjonal transportplan

  • Jernbaneverkets handlingsprogram er revidert

    Handlingsprogrammet 2014-2017 er revidert som følge av statsbudsjettet for 2015. Blant endringene er økte planmidler til InterCity og mer tilrettelegging av nytt togmateriell.

  • Jernbaneverkets handlingsprogram er fastsatt

    Jernbaneverkets Handlingsprogram 2014-2023 er nå fastsatt etter å ha vært på høring. Handlingsprogrammet beskriver hvordan Jernbaneverket vil iverksette prioriteringene som Stortinget og regjeringen har gitt gjennom Nasjonal transportplan 2014-2023.

    Jernbaneverkets handlingsprogram er fastsatt
  • Handlingsprogram for jernbanen ut på høring

    Jernbaneverkets utkast til Handlingsprogram 2014-2023 er nå sendt på høring. Handlingsprogrammet beskriver hvordan Jernbaneverket vil iverksette prioriteringene som Stortinget og regjeringen har gitt gjennom Nasjonal transportplan 2014-2023.

    Ingressbilde
  • Store og viktige jernbaneprosjekter får plass i Nasjonal transportplan

    Jernbanedirektør Elisabeth Enger gleder seg over den betydelige satsingen på jernbanen som regjeringen legger opp til i sitt forslag til Nasjonal transportplan. Til sammen foreslås det en ramme på 168 milliarder kroner i ti-års perioden. Spesielt er det gledelig at det foreligger en tydelig tidfesting og klare målsettinger for videre InterCity-utbygging på Østlandet.

    Store og viktige jernbaneprosjekter får plass i Nasjonal transportplan
  • Vedlikehold og fornyelse prioriteres

    Tiltak for å sikre en pålitelig jernbane har høyeste prioritet i Jernbaneverkets forslag til Nasjonal transportplan 2014-2023. For å ta en større rolle i godstrafikken og for å løse utfordringene i persontrafikken rundt de store byene, må toget være til å stole på, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.

    Vedlikehold og fornyelse prioriteres
  • Nordområdeutredningen: Mer kapasitet må til

    Både Ofotbanen og Nordlandsbanen må få bedre kapasitet for å møte behovene som økt vekst i Nordområdene skaper. Bare på Ofotbanen kan transportmengdene bli doblet på ti år. Dette er hovedkonklusjonen hva jernbane angår i Nordområdeutredningen som ble presentert 22.juni.

    Nordområdeutredningen: Mer kapasitet må til
  • Satsingen på jernbane må dobles

    Hvis det norske jernbanenettet skal kunne dekke transportbehovet på korte og mellomlange reiser og for godstransport fram mot 2040, må investeringene minst dobles i forhold til i dag. Jernbaneverket presenterte sin stamnettutredning med perspektiver fram mot 2040 torsdag 7.april.

    Satsingen på jernbane må dobles
  • NTP: Jernbanesatsing må til for å løse transportutfordringene

    Det er helt nødvendig å satse på videre utvikling av jernbanen for å løse de store utfordringene som transportsystemet står overfor de kommende årene, både av hensyn til framkommelighet og miljø, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.

    NTP: Jernbanesatsing må til for å løse transportutfordringene
  • Nordområdene: Framtidig vekst gir økt behov for økt infrastruktur-satsing

    Vekst i nordområdene vil gi større behov for bedre infrastruktur. Dypvannskaier, gode riksvegforbindelser, jernbane, stamruteflyplasser og bedre oljevernberedskap er blant de infrastrukturtiltakene som bør utredes videre.

    Nordområdene: Framtidig vekst gir økt behov for økt infrastruktur-satsing
  • Stortinget: Høyhastighetsutredninger med bygging som mål

    Videre utredninger av høyhastighetsbaner i Norge skal ha bygging av slike baner som siktemål. Flertallet i Stortingets transport- og kommunikasjonskomite vil ha et beslutningsgrunnlag i god tid før neste NTP-rullering i 2014.

    Stortinget: Høyhastighetsutredninger med bygging som mål