Nyheter

  • Jernbaneverkets høringsuttalelse om Hamar

    1. juni leverte Jernbaneverket forslag til kommunedelplan og anbefalte korridor 1 vest. Hamar kommune har lagt ut alle tre korridorer på høring. Jernbaneverket står fast ved sin anbefaling, og har levert høringsuttalelse med flere innsigelser.

  • Mulighetsstudier av kulvertalternativet i Hamar

    Jernbaneverket har engasjert et eksternt konsulentbyrå og eget rådgivningsteam for å få et nytt blikk på hvilke muligheter kulvertløsningen kan gi Hamar by. Det eksterne forslaget ble presentert 7. september for formannskapet i Hamar.

  • Folkemøter på Stange og Ringsaker

    Kommunene Stange og Ringsaker har gjennomført folkemøter i samarbeid med Jernbaneverket.

  • Nye illustrasjoner på folkemøte

    Jernbaneverket viste nye illustrasjoner fra Strandgata på folkemøtet på Hamar. Illustrasjonene kan du se her.

  • Infotorg på Hamar

    Hamar kommune har åpnet informasjonstorg om jernbane i kulturhuset. Her finner du informasjon om planforslaget og alternativene for jernbanetraseer gjennom Hamar.

  • Høringsuttalelser og informasjonsmøter

    Fra 1. juli til 16. september kan alle som vil sende innspill (høringsuttalelser) til planforslaget til Jernbaneverket.

  • Spørsmål og svar om anbefalingen

    Her kan du lese svarene på noe av det du lurer på om Jernbaneverket vurdering av de tre korridorene på Hamar.

  • Hvorfor Jernbaneverket fraråder korridor 2 (midt) og 3 (øst)

    Korridor 2 er det dyreste alternativet av alle og det er knyttet stor usikkerhet til anleggsgjennomføringen. Hovedgrunnen til å fraråde korridor 3 er manglende godstilknytning mot Rørosbanen og stasjonslokaliseringen.

  • Jernbaneverket og knutepunktutvikling

    Tett og konsentrert utbygging rundt knutepunkt er et etablert mål som flere parter må samarbeide om. Jernbaneverket er èn av flere aktører i dette samarbeidet.

  • «Nye Koigen» kan bli dobbelt så stort

    Jernbaneverkets forslag til kulvert i Hamarbukta kan doble størrelsen på Koigenområdet. Området kan utvides østover med en fylling over og på utsiden av kulverten.