Vi må bygge for fremtiden!

Ignacio Barron de Angoiti, direktør i den internasjonale jernbaneunionen (UIC), tok frem de store ordene etter det første felles møtet i ekspertpanelet til Høyhastighetsbane-utredningen.

Ignacio Barron de Angoiti, direktør i den internasjonale jernbaneunionen (UIC).- Jeg tror det er bra for Norge å bygge høyhastighetsbaner, sier Barron. Han mener det er viktig å diskutere hvordan vi vil reise i fremtiden. Og vi bør ha en plan for barnebarna våre. Det er de vi skal bygge for, sier han.

Mandag klarte leder for Høyhastighetsbane-utredningen, Tom Stillesby, å samle nesten alle i ekspertpanelet han skal benytte seg av. Et av temaene var hvordan ekspertene best kan bidra innenfor de forskjellige områdene. Stillesby er godt fornøyd med at halvparten av gruppen er fagpersoner, mens den andre halvparten er ledere som kan se mer overordnet på utredningen.

- Alle er interessert i å være med i prosessen og bidra med kunnskap. Det er en veldig entusiastisk og positiv gruppe, sier Stillesby.
 
Og positiv er så absolutt  Richard Eccles, som er leder av planleggingsdivisjonen i det britiske jernbaneverket Network Rail. Divisjonen har vært ansvarlig for  høyhastighetsutredningen i Storbritannia. Han synes det er spennende å få være med fra begynnelsen, og er imponert over at hele 6 korridorer skal utredes. Hans råd er at det kan være lurt å bygge litt av gangen.

Barron de Angoitis råd går i samme retning. Han sier at i alle land er byggingen av den første strekningen uhyre viktig. Ikke bare i Spania, men i mange land har motstanden før bygging vært ganske stor. Men med en gang linjen er ferdig, blir alle positive, mener han. Han understreker at det er viktig at Norge finner sin egen modell for høyhastighetsbane. Vi må ikke prøve å etterligne andre land, men finne ut hva som er viktig for oss.

- Høyhastighetsbaner er et system som må tilpasses hvert enkelt land. Dere må definere om dere vil prioritere pris, service, hurtighet, hyppige avganger osv, og dermed finne deres egen modell, sier han.

Selv er han glad i den franske definisjonen av høyhastighetsbaner: Det er ikke et tog, det er et nytt transport-system!

Barron gleder seg til å følge med på hva som skjer i Norge. Han er allerede mektig imponert over Flytoget, selv om det ikke er definert som en høyhastighetsbane. Flytoget er et av de beste i verden, og det lover godt for videre bygging, mener han.