Snart lys i verdens lengste tunnel

Sveits har boret seg gjennom den siste steinen i det som blir verdens lengste tunnel på 57 km. St. Gotthard tunnelen bygges for høyhastighetstog og går gjennom de sveitsiske alpene fra Zürich til italienske Milano.

Gigantboret med et borhode på 10 meter i diameter trengte seg gjennom de siste metrene fredag, melder BBC. Rundt 2500 mennesker har deltatt i arbeidet med tunnelen og 8 av dem har mistet livet. Arbeidet  startet for 14 år siden, men fortsatt gjenstår mye arbeid. Først i slutten av 2016 skal tunnelen etter planen åpnes. Prisen er på rundt 60 milliarder kroner.


Gods fra vei til bane
Noe av tanken med den nye tunnelen er å få godstrafikken over til jernbane. Administrerende direktør Renzo Simoni i selskapet AlpTranzit, som er byggherre, sier målet er å halvere antall tungtransporter på vei over Alpene:
- Vi vil ha gods fra 600 000 lastebiler i året over fra veien til jernbane i denne tunnelen, sier han til ABC Nyheter.

 Ikke bare vil tunnelen ha en positiv virkning på klimautslippene, men store mengder energi kan også spares. Det er fordi transporten nå krysser Alpene i et relativt flatt strekk, og man unngår de ekstreme stigningene når togene skal krysse over fjellpassene på over 1100 meters høyde over havet. Høyhastighetstogene for passasjerer derimot er energikrevende og er med på å motvirke denne effekten.

For å få råd til dette gigantprosjektet fikk Sveits gjennom en avtale med EU om at tungtransporten som krysser gjennom Sveits må betale en høy avgift. Siden dette ble innført i 2001 har Sveits fått ca 6 milliarder kroner i årlige inntekter.