Kina satser knallhardt på høyhastighetstog

Intet land i verden kan måle seg med Kina når det gjelder planer for antall høyhastighetsbaner.

I løpet av bare to år vil kinesiske jernbanemyndigheter anlegge 42 nye høyhastighets jernbaner til passasjertog som er designet for hastigheter på rundt 250 km/t.
Kina har allerede i dag flere og lengre høyhastighetsbaner enn noe annet land i verden.


I 2012 vil det kinesiske nettet være på hele 13 000 kilometer – mer enn resten av verden til sammen, skriver danske Ingeniører. Og i 2020 skal nettverket dekke hele 16.000 kilometer.


Ambisjonen er at 90 prosent av befolkningen skal kunne reise med høyhastighetstog.
Dette kommer frem i en ny rapport fra Verdensbanken som yter finansiell støtte til en del av Kinas jernbanenett.


I dag kjører konvensjonelle kinesiske høyhastighetstog med hastigheter opp til 350 km/t på 8000 kilometer skinnegang.

Strekningen mellom Beijing og Shanghai åpner neste år, og reisetiden mellom de to gigantbyene vil bli halvert til bare fem timer.


Fornuftig
Ifølge Verdensbankens ansvarlige for transportprosjekter, John Scales, er den kinesiske satsingen på høyhastighetsbaner fornuftig.


– Høyhastighetsbanene vil frigi kapasitet til mer godstransport på de konvensjonelle strekningene, noe det vil bli god bruk for når man tar Kinas økonomiske utvikling i betraktning, sier John Scales til nyhetsbyrået Reuters.


Samtidig advarer Verdensbanken mot prisen for utbyggingen, som ifølge kinesiske myndigheter er budsjettert til mer enn 1.300 milliarder kroner frem til 2020.


– De kinesiske myndighetene skal være påpasselige med at gjelden til jernbaneprosjektene ikke løper løpsk. Finansieringen av denne satsingen vil være preget av lange tilbakebetalingstider og store renteutgifter, sier John Scales.