Sveitsisk tog testes i Norge

Et togsett fra de sveitsiske statsbanene, SBB, er nå i Norge for utprøving. NSB har bestilt 50 nye togsett av typen Flirt fra sveitsiske Stadler, og det toget som nå er i Norge er i hovedsak av samme type som NSB har bestilt. –Alt har fungert tilfredsstillende så langt, sier prosjektleder for anskaffelsen i NSB, Emil Eike.

Ett togsett fra svitsiske SBB er nå i Norge for prøvekjøringer. (Foto: Njål Svingheim)
Det er først og fremst med tanke på å teste ut hvordan togsettet takler strømforsyningen på norske baner at det nå foretas prøvekjøringer med det sveitsiske toget i Norge. –Men vi får også med oss noen skikkelige vinterdager og vi har allerede kjørt over fjellet til og fra Bergen, forteller Emil Eike i NSB. –Alt har gått uten noen som helst problemer forteller han. Togsettet blir i Norge til først i mars, og det skal kjøres en rekke testturer på Randsfjordbanen med tanke på å teste ut strømforsyning og kontaktledning på en typisk norsk banestrekning.

-I disse dager settes produksjonen av de 50 norske togsettene i gang for fullt i Sveits, forteller prosjektlederen. De første to togsettene av den ”norske” typen skal komme til Norge for utprøving tidlig i 2011. Senere samme år vil togene bli satt i ordinær trafikk og alle de 50 nye togene skal være levert i løpet av første halvår 2013.

Det sveitsiske toget som er i Norge er innredet for S-banetrafikk på strekninger som tilsvarer de litt lengre lokalstrekningene på Østlandet. De norske togene vil få en litt bredere vognkasse og en annen innredning. Dette gjør at det blir plass til tre + to seter i bredden og togsettene får også en vogn mer, det vil si fem vogner. Motorene blir også av en kraftigere type. –Men hovedsakelig er togene av samme type som dette, sier Eike. -Dersom det i den kommende Nasjonal transportplan ligger inne at det skal bygges ut nye strekninger i perioden, f.eks Oslo – Ski, blir vi nødt til å bestille enda flere tog. NSB har en opsjon hos sveitsiske Stadler på ytterligere 100 togsett av denne typen. Emil Eike er prosjektleder i NSB for anskaffelsen av nye tog. (Foto: Njål Svingheim)

Vestfoldbanen først
Direktør for persontog i NSB, Stein Nilsen, sier at Vestfoldbanen mest sannsynlig blir den banen som først får de nye sveitsiske togene i ordinær trafikk. Her blir det komfortable seter, bredbåndsdekning og stikkontakter ved alle seter. Det blir også nye informasjonssystemer om bord og god plass til ski og annnen bagasje som vi nordmenn gjerne vil ha med oss på togreisen, sier Nilsen. Togene kommer i to varianter, en for de lengre lokalstrekningene som f.eks Kongsberg – Eidsvoll og en for mellomdistansestrekninger av typen Skien – Lillehammer.

-Vi har helt andre forventninger til dette toget når det gjelder stabilitet i driften enn hva vi har vært vant til, sier Stein Nilsen. Sveits er også et vinterland og det har Stadler tatt inn over seg med dette togsettet der det meste av elektriske komponenter er innelukket eller samlet på taket, i stedet for under toget der det er utsatt for snø og is slik det er på mange av våre togsett i dag.

Se også: NSB betstiller 50 nye togsett fra Sveits