Stort brøytelok satt inn på Sørlandsbanen

Jernbaneverket satte i helgen inn sitt store brøytelok av typen MZ for å holde Sørlandsbanen åpen i de store snømengdene. MZ-lokomotivet har stor frontplog og gjør en solid innsats.

Jernbaneverkets MZ-lok rydder linjen ved Grovane søndag ettermiddag 24/2. (Foto: Webkamera på Grovane stasjon)et dieselelektriske MZ-lokomotivet med 3300 hestekrefter holder full hastighet gjennom snømengdene og slynger dermed snøen godt unna sporet. Vanligvis er lokomotivet stasjonert på Nordlandsbanen, men på grunn av det store og tunge snøfallet på Sørlandet de siste dagene er lokomotivet nå flyttet midlertidig sørover.


MZ-lokomotivet er egentlig et dansk linjediesellok som Jernbaneverket kjøpte fra DSB for et par år siden. Lokomotivet har fått noen forsterkninger og modifiseringer, i tillegg til store frontploger for brøytetjeneste. Det er også motert underliggende sporrensere på lokomotivet, slik at det også kan rydde mellom skinnestrengene. Om sommeren går lokomotivet i forskjellige typer arbeidstog for Jernbaneverket. MZ-lokomotivet er et av to ombygde diesellok for brøytetjeneste. Det andre er av den norske Di3-typen og går på Bergensbanen vinterstid.

MZ-lokomotivet blir værende i brøytetjeneste på Sørlandsbanen noen dager til, inntil vær- og snøsituasjonen er avklart.

Så langt har Sørlandsbanen vært åpen for trafikk hele tiden under det kraftige snøfallet på Sørlandet. Arendalslinjen var i helgen delvis stengt, men dette skyldtes en skinnegående snøfreser som fikk skade.

Her er Jernbaneverkets MZ-lok i Arendal. Det lå opptil 1,5 meter snø i skjæringene på Arendalsbanen. (Foto: Alf Saxlund.)