Klart for ny storsesong på Flåmsbana

Et av Norges største reisemål er klar for en ny sesong. Det ligger an til å bli ny rekord i trafikken på Flåmsbana også i år. I 2005 reiste 475033 personer med togene på Flåmsbana.

Kjosfossen der togene stopper ved utsiktsplattformen. Foto: Njål Svingheim)Aldri før hadde så mange tatt toget på Bergensbanens 20 kilometer lange sidelinje mellom Myrdal stasjon og Flåm innerst i Sognefjorden.

Enda flere cruiseskip ventes til Flåm i år. Foto: Njål Svingheim-Vi ligger an til ny rekord i år igjen, sier administrerende direktør i Flåm Utvikling, Olav Lühr til Jernbaneverkets nettsider. Vi har enda flere bestillinger fra cruiseskip i år enn i fjor, forteller han.

I midten av mai åpner Flåmsbanamuseet i den gamle stasjonbygningen på Flåm stasjon. Her blir det gratis adgang for alle og hensikten er å gi reiseopplevelsen en større dimensjon ved også å presentere banens anleggs- og driftshistorie. -Flåmsbanamuseet blir vår store nyhet i årets sesong, sier Olav Lühr. Der er også et av banens gamle El-9 lokomotiver stilt ut, sammen Flåm stasjons gamle skiftetraktor Jern-Gustav. Flåm Utvikling har kjøpt den gamle stasjonsbygningen i Flåm av NSB.

Huldra i Kjosfossen vil være på plass fra 22.mai hver gang toget stopper ved utsiktsplattformen.

475.000 passasjerer resite med togene på Flåmsbana i 2005. I år kan det bli enda flere. Foto: Njål SvingheimFra 30 april kjøres det åtte tog hver veg på Flåmsbana. Fra 11. juni økes tallet på avganger til hele 10 tog i hver i retning. (I vinterhalvåret går det fire tog hver veg). Jernbaneverket bemanner Berekvam stasjon midt mellom Flåm og Myrdal for togkryssinger i perioden mai til september. Flåm Utvikling er selskapet som driver togtrafikken på Flåmsbana, mens Jernbaneverket står for bane, strømforsyning, stasjoner og trafikkstyring.