Jernbanen i Norge 150 år

Onsdag 1.september fylte jernbanen i Norge 150 år. Hovedbanen fra Oslo til Eidsvoll åpnet 1.september 1854 og ble starten på en ny tid for samferdselen i Norge.

Jubileumstoget består av lokomotivene Di3.602 fra 1954 og damplok 30a 271 fra 1914 sammen med sju restaurerte vogner fra 1920-tallet. Foto: Lars Byman

I 1854 fikk Norge sin første jernbane. Hovedbanen var 68 kilometer lang og gikk fra Kristiania til Eidsvoll. Dette er faktisk den samme strekningen også har landets mest moderne jernbane, Gardermobanen som åpnet i sin helhet i 1999.

På 1840-tallet økte handel og samferdsel i Norge, noe som igjen økte interessen for å bygge jernbane for å transportere varer og mennesker raskere. I 1851 godkjente Stortinget et tilbud fra et engelsk selskap om å anlegge en jernbane fra Kristiania til Eidsvoll. Banen skulle drives i privat regi med 50 % engelsk og 25 % norsk privatkapital, samt 25 % norsk statskapital. Da banen åpnet i 1854 var den 68 kilometer lang og hadde kostet 2,2 mill. speciedaler.

Hovedbanen ble en stor suksess. Allerede det første året fraktet den 128.000 passasjerer og 83.000 tonn trelast. Banen ga mersmak og flere nye baner ble planlagt bygd.

Les mer om jernbanen og om hvordan jubileet markeres ved å klikke på relaterte artikler til høyre