Dieselveteran presentert foran jernbanens 150års-jubileum

Dieselloket Di3.602 ble 26.juni presentert etter det omfattende restaurerings- arbeidet maskinen har gjennomgått. Lokomotivet er restaurert i anledning Jernbanens 150års-jubileum.

Di3.602 ble lørdag vist offentlig for første gang etter restaurering til originalutseende fra 1950-årene. Foto: Roar StenersenRestaurerings- arbeidet på Di3.602 er utført av GM-Gruppen og Mantena AS med støtte fra eieren som er Jernbaneverket ved Norsk Jernbanemuseum. Også jubileumskomiteen for jernbanens 150-årsjubileum har bidratt med støtte til restaureringen av Di3.602. Arbeidene er utført i Åndalsnes og på Mantenas verksted i Trondheim. Lokomotivet skal nå gjennomgå tekniske prøver og få testet ATC-systemet. Planen er at 3.602 blant annet skal trekke jubileumstoget Oslo -Eidsvoll i forbindelse med 150-årsjubileet i september (i spann med et damplokomotiv). Di 3.602 ble forøvrig vist for publikum første gang under jubileumsutstillingen på Filipstad i Oslo i 1954 da jernbanen var 100 år i Norge. Lokomotivet var da nytt og representerte framtiden på norske spor. 3.602 var produsenten, svenske NOHABs demonstrasjonslok fram til 1957. Da ble maskinen overtatt av NSB og gitt nummer 3.602. Di3-lokomotivene, eller Nohabene som de også ble kalt, var den loktypen som mer enn noen annen markerte overgangen fra damp til mer moderne trekkraft på norske jernbaner, (Vekk med dampen -programmet). Inntil Bergensbanen og Dovrebanen ble elektrifisert gikk loktypen mye på disse banene. Men Nohabene forbindes nok mest med Nordlandsbanen, Rørosbanen, Valdres-, Rauma-, og Solørbanen der den var et vanlig syn det meste av driftstiden. Loktypen ble tatt ut av ordinær bruk av NSB ved utgangen av år 2000, men er fortsatt i drift hos Ofotbanen as og i Jernbaneverket (Di3.628). Norsk Jernbanemuseum eier forøvrig også lok Di3.616 som er restaurert til et utseende fra ca 1970.