Larvik - Porsgrunn: Hallevannetbrua er hel

Norges lengste fritt frembygde jernbanebro er med sine 430 meter nå sammenføyd. Den siste støpen ble behørig markert oppe på brodekket tirsdag den 1. mars 2016.

Siste støpen på Hallevannebrua ble utført 1. mars 2016 og brua er nå hel. Det gjenstår kantdrager og andre småting før brua er helt ferdig og klar for jernbanespor. Foto: Per Arthur Larsen   

Tilstede under markeringen var representanter fra Jernbaneverket, entreprenøren Skanska, representanter fra rådgivningsselskapet Reinertsen, Statens Vegvesen og lokalpolitikere. 

Delprosjektleder for denne entreprisen, Roar Johansen fra Jernbaneverket og Jonny Hermansen prosjektsjef for Skanska, holdt taler for de fremmøtte i vinden oppe på broa. Her vanket deg også kaker og en kraftig salutt avfyrt av representanter fra Tordenskiolds soldater fra Stavern.

Tordeskiolds soldater fyrte av en salutt for å markere at Hallevannetbrua er hel. Foto: Freddy Samson Fagerheim

Nærmere 2000 lastebillass med betong har broa forsynt seg meg og den er armert med drøyt 3000 tonn med jern. Fra høsten 2013 har entreprenør Skanska, hatt 50-60 personer i sving på dette prosjektet.

Broa fikk navnet «Hallevannetbrua», fordi Statens vegvesen hadde lagt beslag på navnet «Vassbotnbrua» til E18. Hallevannetbrua vil sammen med resten av installasjonene som Skanska har ansvaret for i sin entreprise, stå ferdig sommeren 2016.

- Det er klart vi i Jernbaneverket er stolte på en dag som denne avslutter en fornøyd Roar Johansen.  

 Delprosjektleder Roar Johansen fra Jernbaneverket ønsker de fremmøtte velkommen til milepelsmarkering. Foto: Freddy Samson Fagerheim.