Stor arkitektpris til Jernbaneverket

17 år etter at Oppgang vest ved Nationaltheatret stasjon ble åpnet, har prosjektet fått den prestisjetunge æresbevisningen A.C. Houens Fonds diplom i selskap med blant annet Grieghallen og Ishavskatedralen.

Anne Kathrine Kalager med bronseplaketten som nå får hedersplass i Oppgang vest. (Foto: Øystein Grue)Kulturminister Thorhild Widvey og Norske arkitekters landsforbund sto for utdeling av diplom og bronseplakett til Oppgang vest og fem andre prisvinnere tirsdag 20. januar. For Oppgang vest ble prisen tatt i mot av Arne Eggen Arkitekter AS og Jernbaneverket som byggherre.

En inngang mot vest var opprinnelig forutsatt da Nationaltheatret stasjon ble bygd sammen med Oslotunnelen fram mot 1980, men av ulike grunner ble dette utsatt. Først da stasjonen ble utvidet fra to til fire spor på nittitallet, kom også Oppgang vest på plass. Prosjektet ble åpnet i 1998/99.

Prosjektet er et fjellanlegg og består av tre skråsjakter med rulletrapper og en skråheis, samt forbindende gangramper. Vestibylen ligger oppe på bakkeplan mot vest, delvis overdekket av en terrengkolle i Dronningparken, og mot et tilhørende mindre plassrom i krysset mellom  Henrik Ibsens gate og Parkveien.

Kunstnerisk utsmykning, utført av kunstner Terje Roalkvam, er vakkert integrert i de bygningsmessige arbeidene.

Bronseplakett
– Jeg og arkitektmiljøet mitt har sett oss ut en flott plass til bronseplaketten, sa en lykkelig Arne Eggen til Banenettet umiddelbart etter at æresbevisningen var mottatt i Arkitektenes hus. – Men det er nødvendig å se på belysningen der vi tenker at plaketten vil få den oppmerksomhet den fortjener, bemerker han.

Houens Fonds Diplom regnes som Norges fremste arkitekturpris og deles ut av Kulturdepartementet og Norske arkitekters landsforbund (NAL). Prisen ble sist delt ut i 2012, men har en tradisjon tilbake til 1904.

Den ukjente inngangen
– Det er nok et faktum at mange som tar toget til og fra Nationaltheatret stasjon ikke kjenner Oppgang vest,  sier Anne Kathrine Kalager, som var prosjekteringsleder for utvidelsen av Nationaltheatret stasjon.

Men den som har opplevd akustikken i den sirkelrunde vestibylen mellom plattformen og Henrik Ibsens gate/Parkveien, kommer gjerne tilbake til det særegne lydsentrumet som oppstår under en avtrappet betongkuppel med gulv i granitt. Flutterekko er betegnelsen på det akustiske fenomenet som oppstår når lyden av fottrinn og samtale forsterkes og blir stående og vibrere.

Fremragende
– Det er en glede å få dele ut denne utmerkelsen til fremragende arkitektur. Norsk arkitektbransje viser konkurransekraft og høster både nasjonale og internasjonale utmerkelser. Arkitektbransjen er rett og slett en vellykket kulturnæring, sa kulturminister Thorhild Widvey.

– Alle byggverkene som får denne prisen er av meget høy arkitektonisk kvalitet og er forbilder for det som bygges fremover. To av prosjektene som hedres i dag var forut for sin tid og har vært ”forbigåtte” verk, som nå fortjener oppmerksomhet, sa president i Norske arkitekters landsforbund Kim Skaara, med henvisning til Ishavskatedralen i Tromsø og Grieghallen i Bergen.

De tre andre prosjektene som fikk pris denne gangen, var Lærernes hus i Oslo, Statens vegvesens utsiktspunkt ved Trollstigen og et militært treningsanlegg ved Håkonsvern i Bergen.

Kun én gang tidligere er Houens Fonds diplom tildelt en jernbanestasjon. Det skjedde i 1988, da utmerkelsen gikk til NSB Arkitektkontor v/Arne Henriksen for Holmlia holdeplass.Samme mann fikk også utmerkelsen i 1991 for vognhallen i Lodalen.

Nationaltheatret stasjon og Oppgang vest fikk for øvrig også en prestisjetung pris i 2001, da den kunstneriske utsmykningen ble belønnet med den europeiske Brunel-prisen for fremragende jernbanearkitektur.

Gangrampene i Oppgang vest preges av Terje Roalkvams utsmykking. (Foto: Jiri Havran)Inngangen til Oppgang vest er diskret plassert i Dronningparken. Bildet er tatt like etter åpningen. (Foto: Teigens Fotoatelier)
Anne Kathrine Kalager gratuleres av kulturminister Torhild Widwey (t.v.) mens arkitekt Arne Eggen gransker diplomet. (Foto: Øystein Grue)