Trondhjem - Støren Jernbane 150 år

Lørdag 16. august feires 150-årsjubilanten, kjøp billett til museumstoget, møt opp på Trondheim S og bli med på turen som byr på et rikholdig program.

Oxstadøi viadukt: Damplokomotiv type XVIII med blandet tog fosser avgårde. Bildet er tatt i tidsrommet 1896-1910. <strong>Fotograf ukjent.</strong>
Feiringen starter ved Trondheim S klokken 8.30 med korpsmusikk, hilsningstale ved ordføreren og Jernbaneklubbens nyeste utstilling. Jubileumstoget som skal ta inviterte gjester og jernbaneentusiaster til Støren er Jernbanemuseets stålvogntog med lokomotiv Di 3.616 i front.

Noe av det som vil skje underveis:
* Trondheims ordfører, Rita Ottervik, holder tale før jubileumstogets avgang fra Trondheim S. Jernbanens musikkorps Trondheim spiller.
* Melhus’ ordfører Jorid Jagtøien, Jernbanens Mannskor og sannsynligvis Tore Johansen/Ivar Gafseth. Jernbanens musikkorps Trondheim spiller.
* På Støren vil vi få tale av jernbanedirektør Elisabeth Enger og ordfører i Midtre Gauldal, Erling Lenvik. Olderdalens store sønn - Bør Børson – vil være til stede og byr selvfølgelig på wienerbrød og jernbanekake. Videre vil jernbaneentusiast Hans Ole Sveia forteller om Throndhjem-Støren Jernbanes betydning for lokalsamfunnet på Støren, og en elev fra kulturskolen vil synge og spille gitar. Jernbanens musikkorps Trondheim spiller.
Skansen bru: Ferdig 1918. Skansen bru er i dag et teknisk kulturminne som er fredet. Bildet er fra 1918. <strong> Fotograf er ukjent.</strong>

Ombord i jubileumstoget
* Områdesjef for trafikkstyring, Arnt Rogstad, forteller om Throndhjem-Støren Jernbanes 150-årige historie.
* Salg av kaffe og noe å bite’i, samt artikler fra Norsk Jernbanemuseums butikk.
* Posten har salg av jubileumsfrimerker med poststempel.

Melhus stasjon på Størenbanen: Lokomotivet "Trønderen" med tog ved plattformen. Bildet er tatt i perioden 1860-1870. <strong>Foto: Pihl. </strong>
Egne frimerker og poststempel for jubileet
I anledningen av Størenbanens jubileum har Posten laget personlige frimerker og et eget poststempel. Posten vil være med toget under jubileumsturen for å selge disse ombord og på stasjonene.

 Programmet ved Støren stasjon starter allerede før jubileumstoget ankommer. Familiequiz, jernbaneutstillinger, gitarspill og kaffe med jernbanekake frister vi med fra klokken 12. Alle som har løst billett til stålvognstoget har billett med rutegående tog tilbake til Trondheim S kl. 13.55. Vel møtt til jubileumsfeiring!

Billetter til stålvognstoget kan kjøpes via Jernbanemuseet eller før avgang fra Trondheim S. 

Selsbakk viadukt: Viadukter i treverk ble bygget på strekningen som ligger i et krevende terreng. Bildet er tatt i perioden 1863-1870. <strong> Foto: Pihl. </strong>

Historiske fakta:

* 2014: Throndhjem Støren Jernbane 150 år
* Statsråd Bretteville åpnet banen 5. august 1864
* Norges fjerde jernbanestrekning (etter Oslo – Eidsvoll i 1854, Hamar – Grundset i 1862 og Lillestrøm – Kongsvinger i 1862)
* 49,2 kilometer lang
* Opprinnelig smalsporet, ombygd til normalspor ved Dovrebanens åpning i 1921
* To store omlegginger av traseen i strekningens historie: Ny stasjon på Brattøra i 1884
* Omlegging av linjen mellom Heimdal og Selsbakk i 1919
* Bygd i krevende terreng: Høye bruer og viadukter i treverk