Gulskogen sykkelhotell åpnet fredag 11. april

Nå er det 146 år gamle godshuset ved Gulskogen stasjon ferdig oppusset og blitt til sykkelhotell. Det betyr at pendlerne fra nå av kan parkere sykkelen sin trygt og tørt under tak i det nye sykkelhotellet.

Slik ser det nye sykkelhotellet på Gulskogen ut. Ved å bruke samme designmønster som sykkelhotellet ved Drammen stasjon, får sykkelparkeringen i Drammen et helhetlig preg. Foto: Stig Kringen

I sykkelhotellet er det plass til 134 sykler, fordelt på to etasjer. To av plassene kan disponeres av sykkel med henger. I tillegg er det fire ladepunkter for el-sykler. En gulvmontert sykkelpumpe for påfylling av luft i sykkeldekkene er også på plass. Selv om sykkelhotellet har videoovervåking oppfordres syklistene likevel til å låse sykkelen sin hver gang den parkeres i stativet.

Sykkelstativene er av samme type som i sykkelhotellet ved Drammen stasjon noen kilometer lenger øst.

 

Abonnement er påkrevd

Sykkelhotellet har den samme abonnementsløsningen som sykkelhotellet ved Drammen stasjon. Kun abonnementer får adgang. Tilbudet er imidlertid åpent for alle: togreisende eller ikke – hele døgnet.

Når du står utenfor sykkelhotellet åpnes døren ved hjelp av mobiltelefon. Du ringer kun et telefonnummer og dersom du har gyldig abonnement vil døren åpnes automatisk. Fra innsiden trykker du på en elektrisk døråpner for å komme ut.Du trenger ikke mobilen når du skal ut.

Slik blir du abonnent hos Gulskogen sykkelhotell:

Skriv SMS: SYKKEL GULSKOGEN og send meldingen til 2300. Du får en SMS tilbake med informasjon om hvordan du kan åpne døren til sykkelhotellet. Dette er en abonnementstjeneste og koster kr. 50,- pr måned (30 dager). Summen belastes din telefonregning. Har du spørsmål? Kontakt Jernbaneverkets kundesenter.

Samarbeid

Prosjektet har blitt finansiert av midler fra Buskerudbyen. Byprosjekter i Drammen kommune har stått for byggeledelsen i samarbeid med Jernbaneverket. Firmaet MMW arkitekter har tegnet sykkelhotellet. 

Ordfører i Drammen kommune, Tore Opdal Hansen (til venstre), holdt tale på åpningsdagen. Her sammen med Elisabeth von Enzberg-Viker fra Drammen kommune (i midten) og Magne Magler Wiggen fra mmw arkitekter til høyre.

Utforming

Bygget har høy verneverdi, og verning gjennom ny bruk har vært viktig i utformingen. Det er kun gavlveggen mot øst som har blitt bygget om for å markere endret bruk. På gavlveggen er det også montert perforerte plater. Utformingen er inspirert av lokal historie og gir assosiasjoner til å bevege seg dypt inne i skogen en solfylt sommerdag.

Syklistene har mulighet til å pumpe opp dekkene før ferden går videre.