FLIRTer med Kongsvingerbanen

Fra mandag 27.januar settes første FLIRT-sett i trafikk på Kongsvingerbanen. Uka før var det tid for førpremiere.

NSB arrangerte førpremiere på tirsdag 21. januar, og viste frem FLIRT for inviterte gjester og reisende langs banen. Nå får de stadig flere pendlerne på Kongsvingerbanen moderne tog med tilgang til NSBs wifi, stikkontakter ved setene og ikke minst langt bedre tilgjengelighet for funksjonshemmede.  

- Det vil bli ca 12000 seter på Kongsvingerbanen per døgn, sier salgs – og markedsansvarlig Mari Bragstad i NSB. – I første halvdel av 2013 hadde Kongsvingerbanen en vekst på 15 %, og vi kan fastslå at ny ruteplan har vært en suksess.

I løpet av juni 2014 har NSB planlagt at innfasingen av FLIRT-togene på Kongsvingerbanen skal være fullført. – I forbindelse med innfasingen og den nye ruteplanen har vi ansatt 15 nye medarbeidere med stasjonering på Kongsvinger, sier Bragstad.

Jernbaneverket har også gjort sitt for å få FLIRT til Kongsvinger. Hensettingsanlegget (togparkering) på Kongsvinger er utvidet og totalombygd for rett under 130 millioner kroner.

- Her har vi utvidet med ett spor med plass til et dobbelt togsett mot elva, sier kommunikasjonsleder for regionale prosjekter i Jernbaneverket, Ragnhild Aagesen. – Vi har også fornyet to spor og gjort plass for et dobbelt togsett på hvert spor, samt ett spor har fått plass til et enkeltsett.

I tillegg er det investert i Norsenga tømmerterminal på Kongsvinger og i et nytt kryssingsspor ved Lillestrøm. Jernbaneverket har også lagt inn flere nye prosjekter i forslaget til handlingsprogram frem til 2023: Plattformforlengelser på Nerdrum, Fetsund og Årnes, og store ombygninger til knutepunkt på Sørumsand, Rånåsfoss/Auli og Skarnes.


Premieretoget og fornøyde ordførere: varaordfører Heidi Hitland og ordfører Anne-Mette Øvrum (Sør-Odal), ordfører Øystein Østgård (Kongsvinger), ordfører Oddmar Blekkerud (Nes) og varaordfører Boye Bjerkholt (Skedsmo).