Lokomotivlegende fyller år på Jernbanemuseets dag

Søndag 7. september er temaet på Jernbanemuseets dag lokomotiver. I tillegg til Di 3.602, vil man kunne se flere elektriske lokomotiver, “Stortyskeren” – et damplokomotiv som er nesten like legendarisk som “Dovregubben” og mye mer.

Di 3.602 - og ofte enkelt kalt "Nohaben".

Og selvfølgelig blir det bursdagskake for jubilanten!

En gratis skyttelbuss vil gå mellom museet på Martodden og stasjonsområdet hele dagen.

På museeet

På museet vil minitoget Knertitten og Tertittoget kjøre sine siste turer for sesongen.
Biblioteket er åpent. Rester fra biblioteksamlingen selges. Noen tidsskrifter, bøker og mange eldre sirkulærer gis også bort.
Motorveteranene Hedmark stiller ut sine flotte veteranbiler på Martodden.
Restaurantvognen Kari-Sofie er åpen.

Jernbanens musikkorps Oslo gjester oss, og vil spille både ved ringstallen og i museumsparken.


 

Tilbringertog fra Oslo

For å få gjester fra Oslo-regionen til arrangementet kjører vi vårt stålvogntog tur/retur Oslo S på dagen. Avgang Oslo S 09.30. Retur fra Hamar ca. 15.00.
Billettpris t/r: Voksen 250,-/Barn-honnør 125,-/Familie 500,-.


Museet/arrangementet er åpent kl. 11.00-16.00.
Inngang arrangementet/museet: Voksen 90,-/Barn 55,-/Honnør 80,-/Minigruppe 240,-.

Mer info: www.norsk-jernbanemuseum.no


 

Om Di 3.602

Dette diesel-elektriske lokomotivet kom fra NOHAB i Trollhättan til Norge 17. september 1954, tidsnok til å bli vist fram for offentligheten under siste halvdel av jubileumsutstillingen på Framnes i september samme år. Etter jubileet gikk lokomotivet tilbake til Sverige for komplettering, men kom tilbake 13. oktober hvoretter en sju måneders prøvekjøring under norske vinterforhold ble innledet.
Mellom 1. mai og 17. august i 1955 var lokomotivet på demonstrasjonstur rundt i Europa, men etter dette ble det værende i Norge.
NSB var godt fornøyd med denne lokomotivtypen og i 1957 leverte NOHAB lokomotivene 603-607, samtidig som 2246 ble kjøpt av NSB og gitt nummeret 3.602.

Di3 602 var i drift ved NSB til 1995, og ble overtatt av Norsk Jernbanemuseum i 1997. Lokomotivet er nå restaurert tilbake til det utseendet det hadde under sine tre år som leielokomotiv i Norge. Arbeidet er utført av GM-Gruppen, Mantena AS og Norsk Jernbanemuseum, med finansiell støtte fra Jubileumskomiteén for jernbanens 150-årsjubileum. Lokomotivet hadde en sentral rolle under hovedmarkeringen av jernbanens 150-års jubileum 1. september 2004.