Bedre nødkommunikasjon på Bergensbanen

- Jeg kan høre helikopteret i det fjerne – det kommer inn nå. Replikken kunne tilhørt korporal Radar i tv-serien MASH, men vi er ved Bergensbanen midt i den norske fjellheimen.

 Siste element på GSM-R masten senkes for montering. Den gamle til høyre skal erstattes. Se presisjonsflygingen i videoen. (Lenke nederst)

Det golde og treløse landskapet her oppe kan kanskje ligne litt på det i MASH, men der slutter likheten. Vi er på 1160 meter over havet, på Storurdi mellom Haugastøl og Tunga stasjoner. Ved siden av oss kommer en og annen syklist oppover Rallarvegen, og kikker lettere forfjamset opp over all aktiviteten ved denne masten som ligger i en sving på Bergensbanen. Byggeleder Sjur Rogne hever fingeren i været og melder helikopterets ankomst.

  Gammel mast og hytte på Storurdi.

Ny mast for GSM-R
I denne svingen står det allerede en mast for GSM-R, jernbanens eget mobiltelefonnett. Nettet ble riksdekkende i 2007 og sørger for at kommunikasjon mellom togfører og togledersentralene går uhindret.
 – Men denne masta er gammel og vanskelig å klatre opp i ved vedlikehold og reparasjoner, sier byggeleder Sjur Rogne i Infrastrukturprosjekter, IPT. Den nye masta er 6 meter høyere og vil gi lengre rekkevidde og mulighet for flere aktører. Dessuten var spenningen for lav og litt ustabil. Den nye løsningen innebærer at spenningen transformeres opp fra 230 til 1000 volt over samme kabel fra Oksebotn kafé 1 kilometer bort. Deretter transformeres strømmen ned med en booster-trafo som sørger for konstant spenning og høyere effekt. Da slapp vi å grave ny kabel og sparte både tid og penger.

Med helikopter skal jernbanen bygges
Akkurat på Storurdi var helikopter den mest praktiske måten å løfte inn nye master på. En bru over Rallarvegen litt lenger nede gjorde at en kranbil ikke kunne komme under. På de fleste av stedene, eller sitene som de kalles, brukes landgående kjøretøy – i verste tilfelle terrenggående kranbiler, forteller Rogne.
Utfordringen med helikopter er stort sett været og sikt spesielt. Men denne dagen går det greit. Svak vind og god sikt gjør at arbeidet med å løfte på plass tre master, en transformator og en telehytte er unnagjort på litt over en times tid.  

 Telehytta senkes sakte på fundamentet. Den nye boostertransformatoren til venstre er allerede på plass.


Det er Netel som er entreprenør for arbeidene, med Xwire som underentreprenør. Xwire setter opp grunnmur og master.  Denne dagen er det Lars Brauten og Per Gjul som henger i masten. Per Gjul sier han ikke har høydeskrekk.  – Det kunne nok hende i begynnelsen, men nå spiller det ingen rolle om jeg er 10 eller 100 meter oppe i lufta. Når jeg først er 15 – 20 meter over bakken mister jeg høydefølelsen, og dessuten er jeg mer opptatt av arbeidet som skal gjøres.
I filmen ser du hvordan det går til når helikopteret flyr inn utstyret og gutta henger i masten for å montere flere elementer.   

Lunsj på Oksebotn kafé. Fra venstre: Sjur Rogne (Jernbaneverket), Per Gjul og Lars Braute (montører fra Xwire) og Ole Petter Nykaas (prosjektleder Netel).

 
Jernbaneverket skal sette opp flere nye sendere for GSM-R langs Bergensbanen. Dette er den første av 18 planlagte lignende siter langs Bergensbanen. Storurdi tas i drift i løpet av høsten og den gamle senderen og hytta skal rives.

Og slik ble det!