Starter assistansetjeneste på Lillehammer

Funksjonshemmede får en bedre reiseopplevelse på Lillehammer stasjon. Jernbaneverket starter assistansetjeneste fra 17.juni i samarbeid med taxiselskapet 06565 Drosjene.

Monica Johansen får hjelp neste gang hun tar toget. Her sammen med en sjåfør fra 06565 Drosjene og prosjektleder Reidun Kvitberg Gulliksen. Foto: Trude Isaksen/ Jernbaneverket.- Lillehammer blir Norges femte stasjon som får assistansetjeneste, sier en stolt prosjektleder Reidun Kvitberg Gulliksen. – Det vil gi et løft for de som trenger praktisk hjelp til å finne frem på stasjonen.

Assistansetjenesten er rett og slett service på jernbanestasjonen for personer som trenger hjelp til og fra toget. På jernbanestasjonen møtes assistent og kunde på avtalt møtested.
- Tjenesten er gratis, men det må bestilles 24 timer på forhånd for at vi kan garantere hjelp til avtalt tid, understreker Gulliksen. – Det betyr at vi kan få det det til på kortere varsel, men vi garanterer kun om man bestiller 24 timer før reisen.

Assistansetjenesten er til for bevegelseshemmede og orienteringshemmede. Avtalen er inngått med 06565 Drosjene, og det er taxisjåførene som assisterer. Dette betyr ikke at du må ta taxi for å få assistanse – men at du kan kombinere assistanse på stasjonen med drosjetur.

- For å bestille kontakter man Jernbaneverkets kundesenter, sier Gulliksen. – Det er åpent hver dag, og bestillingen kan gjøres på telefon, epost eller via skjema på vår nettside. Skjemaet er tilrettelagt med større skrift og gir blant annet mulighet for kontrastfarver.

Lillehammer stasjon er såkalt “tilgjengelig for alle”. Stasjonen har heis til plattformer, ledelinjer for blinde og svaksynte i ventehallen og lyddusjer til hjelp for hørselshemmede over billettautomaten. Plattformene er imidlertid for lave til å oppfylle kravet om universell utforming.