Rørosbanen får nye sviller og ny pukk

I løpet av ni netter i juli skal sporet fornyes på deler av strekningen mellom Koppang og Alvdal.

Natt til fredag 12. juli hadde sporombyggingstoget sitt første skift på Rørosbanen for sommeren. Arbeidene startet like sør for Alvdal og i løpet av den første natta ble gamle sviller og ballast skiftet på en 700 meter lang strekning sørover mot Hanestad.

John Lars Skjefte som er byggeleder, er godt fornøyd med arbeidene som er gjort så langt.
– Det er alltid spennende å se om arbeidene går etter planen og om resultatet blir som forventet.  Sporombyggingstoget fungerte som det skulle og vi fikk gjort det vi hadde planlagt den første natta, forteller Skjefte.

Et imponerende maskineri

Er rekke skuelystne personer hadde møtt opp for å se på det i overkant av 500 meter lange sporombyggingsmaskineriet. Hele prosessen gjennomføres i realiteten ved hjelp av tre tog. Det første toget laster nye sviller over på selve sporombyggingstoget, eller SPOT’en som det kalles, og tar gamle sviller tilbake. Deretter kommer selve SPOT’en som fjerner gamle sviller og ballast og legger nye sviller på plass. Skinnene demonteres og remonteres i samme prosess. Til slutt kommer et tog som fyller på ny ballastpukk og deretter kommer maskiner som justerer sporet.

– Det er imponerende å se toget jobbe seg framover. Sviller fra 1950-tallet blir lempet opp på svillevogner og nye betongsviller kommer på plass i sporet med en fremdrift på over 200 meter pr. time, forteller byggelederen. I løpet av natt til lørdag 20. juli skal hele strekningen ha nye sviller og innen fredag 26. juli skal sporet være ferdig justert.

I løpet av ni netter skal deler av strekningen mellom Koppang og Alvdal få nye sviller og ny pukk.