Nytt bomanlegg ved planovergangen på Drømtorp

Neste uke, fra den 22. til den 28. april jobber Jernbaneverket og Norsk Jernbanedrift med å sette opp nytt bomanlegg på Drømtorp.

Fra bomanlegget i MossDette bomanlegget, som på fagspråket kalles BUES 2000, er det andre i sitt slag i Norge. Det første ble satt opp i Moss i fjor, og har vært en udelt suksess.

-Denne typen bomanlegg er mye mer driftssikkert enn det som står på stedet i dag, sier faglig leder signal, Hans Petter Bredholt.

Grunnen til at akkurat denne planovergangen nå får det nye anlegget er at det har vært gjentatte tilfeller av feil med det bomanlegget som står der i dag. De siste tre årene har det vært like i underkant av 50 feil på anlegget.

-Planovergangen på Drømtorp er sårbar for feil. Det er bare en vei inn og ut av industriområdet, og er det feil på bommene kan dette føre til store forsinkelser for trafikantene. Vi har sett på hvilke tiltak vi kan gjøre, og er meget fornøyd med at vi nå får dette bomanlegget, sier Bredholt.

I tillegg til at det nye systemet er mye mer driftssikkert, vil alt som skjer med bomanlegget automatisk logges. Dette betyr at det vil bli lettere å identifisere feil, om det skulle oppstå noen, noe som i sin tur vil føre til at det går raskere å rette opp. Mens anlegget settes opp, vil det i perioder være trafikkdirigering i området.

-Når vi er ferdige med arbeidet, og bomanlegget er oppe og går, håper vi på markant færre problemer for trafikantene på Drømtorp, avslutter Bredholt.