Jernbaneverket og Skanska signerte ny milliardkontrakt

Det ble Skanska Norge AS som vant Vestfoldentreprisen, den største kontrakten i prosjektet Farriseidet – Porsgrunn. Milliardkontrakten ble signert i Larvik 22. april.

Kontraktsverdien er på 1 342 388 000 kr. eks. mva. og omfatter bygging av ni kilometer med underbygning for dobbeltspor fra Farriseidet utenfor Larvik til Skillingsmyr ved fylkesgrensa til Telemark.

Vestfoldentreprisen, som er en av i alt fire tunnel- og grunnentrepriser på prosjektet Farriseidet – Porsgrunn, er en av de største entreprisene Jernbaneverket alene har inngått avtale om. Jernbaneverket og Skanska har tidligere inngått kontrakt i samme størrelsesorden på Holm - Nykirke prosjektet, men den gang var det to entrepriser som ble inngått samtidig.

Avtalen er fremkommet etter kjøp med forhandling. Ni selskaper/arbeidsfellesskap ble prekvalifisert og fire valgte å levere tilbud. Til slutt var det altså Skanska som trakk det lengste strået. Utbyggingsdirektør i Jernbaneverket Harald Nikolaisen og Administrerende direktør i Skanska Norge AS Anders Danielsson signerte ny milliardkontrakt på Vestfoldbanen. Foto: Trine K. Bratlie Evensen

Utbyggingsdirektør Harald Vaagaasar Nikolaisen er fornøyd med den store interessen det har vært i markedet for denne kontrakten. Dette viser at strategien vår i forhold til konkurranseform og entreprisestørrelse blir godt mottatt i markedet, sier Nikolaisen.

Entreprenør, byggherre og rådgiver skal igjennom samhandlingsperiode som går over fire uker før hovedarbeidene starter opp i juni. Dette er gjennomført med stor suksess i de to første kontraktene vi inngikk på Farriseidet – Porsgrunn, forteller Nikolaisen. Erfaringene har vist oss at dette gir en god start på samarbeidet. Det blir spesielt viktig for en så stor jobb som nå skal startes opp i Vestfold, avslutter Nikolaisen.

I Vestfoldentreprisen skal det bygges ny jernbane fra Farriseidet til Telemark fylkesgrense. Det er en omfattende jobb med mange konstruksjoner og tunneler. Blant annet skal det bygges tre tunneler, to rømningstunneler, ni portaler, seks bruer og to viltoverganger på den ni kilometer lange strekningen.

Med tre kontrakter signert, gjenstår en tunnel- og grunnentreprise i prosjektet. Det er Eidanger entreprisen som får byggestart september. Konkurransegrunnlaget er ute i markedet med planlagt kontraktsinngåelse er i august 2013.