Første nye revisjonsvogn til Norge

Jernbaneverket er i gang med en viktig fornyelse av arbeidsmateriellet for å kunne gjennomføre et mer effektivt vedlikehold av jernbanenettet. Nå har første maskin i en serie med arbeidsvogner for kontaktledningsanlegg ankommet fra fabrikken.

LM7 før leveransen fra fabrikken i Østerrike. <strong> Foto: Plasser & Theruer </strong>

 
Arbeidsvogner for kontaktledningsanlegg betegnes som revisjonsvogner og den første av den nye typen, LM7, har nå kommet til Norge. Maskinen er levert fra Plasser & Theurer og betyr et stort framskritt for både arbeidsmiljø og effektivitet.

LM7 er betegnelsen på de nye store ledningsvognene som ble bestilt i 2011. -Vognene er i prinsippet samme type som Plasser & Theurer har levert blant annet til Sverige og Finland, opplyser Dag Aarsland i Jernbaneverket Bane Transport. Jernbaneverket har bestilt fem nye store ledningsvogner. – Det begynner å bli vanskelig å få fatt i deler til de gamle vognene av type LM2, sier Aarsland. Det er derfor på høy tid at vi nå er i gang med maskinfornyelsen også når det gjelder ledningsvogner.

Den første vogna er nå på Hamar der også opplæringen i første omgang vil skje. Senere skal vogna stasjoneres på Lillestrøm. Vogn nummer 2  er i produksjon og vil bli levert i slutten av 2013. Vogn nummer 4 og 5 skal for øvrig utstyres med det nye signalsystemet ERTMS ved leveransen til JBV. LM7 er spesifisert for å kunne vedlikeholde kontaktledningsanlegg system 25, som er det Jernbaneverket bruker på dobbeltsporstrekninger opp til 250 km/t. LM7-vognene har en framdriftshastighet på 120 km/t.

En annen stor nyhet i materiell for mer effektivt vedlikehold er det nye vedlikeholdstoget, les mer om det her.