Enklere for deg, litt mer punktlig for alle

- Ikke bare viser målinger at kundene setter pris på den nye sektormerkingen, men nå kan vi også dokumentere at punktligheten bedres, forteller Victor Hansen. – Sektormerking virker!

Victor Hansen og Elisabeth Enger ved lansering av sektormerking på Oslo S august 2013. Foto: Hilde Lillejord/ Jernbaneverket.Prosjektet heter ESO og forkortelsen står for "effektive stasjonsopphold". ESO er et samarbeid mellom Jernbaneverket, NSB og Flytoget. Hensikten er å skape bedre flyt når passasjerene skal på toget, som i sin tur skaper bedre punktlighet for alle.

 På Oslo S har tiden toget er forsinket på grunn av stasjonsoppholdet sunket med gjennomsnittlig 12,3 sekunder, målt ved østgående linje 2 (Skøyen-Ski).
- Samme linje har også forbedret seg med 10,6 sekunder på Nationaltheatret stasjon, forteller Hansen. – Til sammen gir dette en betydelig punktlighetsforbedring på stasjonsoppholdet.

Lignende resultater kan sees på andre strekninger, som vestgående linje 14 (Kongsvinger-Asker), hvor stasjonsoppholdet er forbedret med 11,1 sekunder på Nationaltheatret. 
- Det er ikke tvil om at fortsatt utrulling av prosjektet vil gi effekt, konkluderer Hansen.

Fornøyde kunder
- Målingene viser at det har gitt stor effekt på hvor enkelt de reisende synes det er å plassere seg på plattformen, forteller Hansen. - Sektormerkingen har også gitt en merkbar effekt på hvor lokførerne stopper langs plattformen.
 
Den nye merkingen er gjennomført på Oslo S, Nationaltheatret samt Lillestrøm, Skøyen, Lysaker og Drammen, Sandvika og Holmlia. Prosjektet omfatter nye sporanvisere, sektormerking på plattformen og nye toglengdeskilt som viser lokføreren hvor toget skal stoppe ved plattformen.

- Vi skal gjennomføre ESO på flere større stasjoner i 2014, men det er foreløpig ikke tatt beslutning om antall, opplyser Hansen.  

Leter du etter barnevogninngang, stillevogn, rullestolplassering eller komfortavdeling? Nå kan du som reisende kan lett sjekke på informasjonsskjermen ved plattformen hvor de ulike vognene i toget stopper, og deretter gå til riktig sektor for å treffe riktig vogn i toget.

Slik fungerer merkingen.