Bli med på en nostalgisk togreise med Karéttoget

Årets tredje og siste tur med Norsk Jernbanemuseums Karéttog skjer søndag 25. august. En reise med Karéttoget er som å reise som man gjorde for 130-150 år siden.

<strong> Foto: Norsk jernbanemuseum</strong>
-Her fyrer vi med kull, og fyrbøteren har nok å gjøre i bakkene opp til Løten, forteller Mette Larsen ved Norsk jernbanemuseum på hamar. Augustturen går som vanlig til Elverum og tilbake, med stopp på Ådalsbruk og Løten.

"Arbesdaer"

For å se Tor Karseths suksessrike forestilling kan du bruke toget som transportmiddel fra/til Hamar. Toget stopper på Ådalsbruk for reisende som skal se forestillingen "Arbesdaer" på Klevfos Industrimuseum kl. 13.00. For info og billettbestilling: Tlf.: 62 50 88 00 eller epost: post@klevfos.no

Motorveteranene i Hedmark kjører reisende gratis mellom Ådalsbruk stasjon og Klevfos Industrimuseum (begge veier) i sine flotte veteranbiler.

Løten Nærstasjon og Landhandleri

Her kan reisende stige av toget for en beinstrekk og kafferast. I landhandleriet selges ferske bakevarer, pultost, økologiske produkter og andre kortreiste matvarer,  klær, linskjorter, bunadskniver og håndverk som smykker, keramikk, strikkede, heklede og tovede klær og produkter av tre/never/halm.
Du kan få kaffe kokt på kjele og ikke traktet!

Ruta for toget er:
Stasjon      Ankomst      Avgang
Hamar                               11.30
Ådalsbruk           11.50 -  12.00
Løten                   12.06 -  12.56
Elverum              13.15 -  14.15
Løten                  14.34 -  15.00
Ådalsbruk          15.05 -  15.10
Hamar                15.30 

Billettpris Karéttoget:  3. kl. trebenk en vei kr 100,- / tur-retur 150,-. 2. kl. plysj en vei kr 200,- / tur-retur 300,-. Barn 0-3 år gratis. Årskort/venneforeningskort gjelder ikke.
Billetter forhåndkjøpes hos Norsk Jernbanemuseum. Salg fra perrong på Hamar stasjon og underveis fra toget reisedagen, hvis ledige plasser

Kort om karéttoget

Norsk jernbanemuseums historiske tog er ett av verdens eldste og mest komplette kjørbare veterantog. Etter seks års restaurering ble lokomotiv nr 17 - "Caroline" - fyrt opp våren 1996. Nr. 17 er bygget hos Robert Stephenson and Co. i Newcastle, England, og kom til Kongsvingerbanen i 1861. I 1896 ble nr. 17 overført til Hamar distrikt og tjente både i lokaltog og som skiftelokomotiv. Ble utrangert i 1920 og solgt til Clevfos Cellulose og Papirfabrik på Ådalsbruk. Her slet "Klevfossmerra" med tunge godsvogner på sideporet. Ved jernbanens 100 års jubileum i 1954 hadde lokomotivet en sentral rolle og fikk navnet "Caroline". Etter jubileet ga NSB lokomotivet til museet. Det er ingen gjennomgang mellom vognene/kupeene. Vognene er fra perioden 1870-80. Med unntak av 2. klasse vognen har de trebenker. 2. klasse vognen representerer det fineste som ble tilbudt reisende med stopping og plysj i setene.

"Arbesdaer"

Klevfos Cellulose- & Papirfabrikk var i drift fra 1888 til 1976, og hadde på det meste 100 ansatte. Etter nedleggelsen ble den gamle fabrikken etablert som museum.
I ord og toner levendegjør forestillingen hverdagslivet på fabrikken og i lokalmiljøet. Det er som om fabrikken våkner til liv igjen når skuespillerne inntar hollenderiet, den delen av fabrikken som blir brukt som ”scene”. Her møter vi de gamle Klevfosarbeiderne og familiene deres, i arbeid og fritid, i skjemt og i alvor. ”Arbesdaer” inneholder ikke den store dramatikken, men viser oss heller noe om hverdagen – de tusenvis av arbeidsdagene på Klevfos. Bakgrunnen er nok grå, men det er også plass til farger, liv og drømmer.